FILM

RECENZJE I NOTY O FILMACH:

*

kadry filmoweA

AFONIA I PSZCZOŁY (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2008)

AGORA  (Ágora, reż. Alejandro Amenábar, Hiszpania, 2009)

ALICJA W KRAINIE CZARÓW  (Alice in Wonderland, reż. Tim Burton, USA/Wlk. Brytania, 2010)

AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, USA, 1984)

ANATOMIA ZŁA  (reż. Jacek Bromski, Polska, 2015)

ANIOŁY I DEMONY (Angels & Demons, reż. Ron Howard, USA, 2009)

ANTYCHRYST * (Antichrist, reż. Lars von Trier, Dania/Niemcy/Francja/Szwecja/ Włochy/Polska, 2009)

ARTYSTA * (The Artist, reż. Michel Hazanavicius, Francja, 2011)

ATLAS CHMUR  (Cloud Atlas, reż. Lana i Andy Wachowski & Tom Tykwer, Niemcy, 2012)

AUSTRALIA (Australia, reż. Baz Luhrmann, Australia/USA, 2008)

AUTOR WIDMO  (The Ghost Writer, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Wlk. Brytania, 2010)

AVATAR  (Avatar, reż. James Cameron, USA, 2009)

B

BACZYŃSKI (reż. Konrad Piwowarski, Polska, 3013)

BAD BOY – CELA DLA NIEBEZPIECZNYCH  * (reż. Janusz Mrozowski, Polska, 2012)

BAD GIRLS. CELA 77 (film dok., reż Janusz Mrozowski, Francja/Polska, 2010)

BEJBI BLUES  (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2012)

BESTIE Z POŁUDNIOWYCH KRAIN * (Beasts of the Southern Wild, reż. Benh Zeitlin, USA, 2012)

BEZ PRZEBACZENIA * (Unforgiven, reż. Clint Eastwood, USA, 1992)

BEZ WSTYDU * (reż. Filip Marczewski, Polska, 2012)

BIAŁA WSTĄŻKA  (Das Weisse Band, reż. Michael Haneke, Austria/Niemcy, 2009)

BILLY BATHGATE (reż. Robert Benton, USA, 1991)

BIRD (Bird, reż. Clint Eastwood, USA, 1988)

BIRDMAN * (Birdman: or The Unexpected Virtue of Ignorance; reż. Alejandro González Iñárritu, USA, 2014)

BIUTIFUL * (Biutiful, reż. Alejandro González Iñárritu, Meksyk/Hiszpania, 2010)

BLUE VELVET (Blue Velvet, reż. David Lynch, USA, 1986)

BOB ROBERTS * (Bob Roberts, reż. Tim Robbins, USA, 1992)

BODY/CIAŁO * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2015)

BRUNO (Brüno, reż. Larry Charles, USA, 2009)

BUGSY * (Bugsy, reż. Barry Levinson, USA, 1991)

BYŁA SOBIE DZIEWCZYNA (An Education, reż. Lone Sherfig, Wlk. Brytania, 2009)

C

CAŁKOWITE ZAĆMIENIE * (Total Eclipse, reż. Agnieszka Holland, Wlk. Brytania/Francja/Belgia/Włochy, 1995)

CAPOTE (Capote, reż. Bennett Miller, USA/Kanada, 2005)

CARTE BLANCHE  (reż. Jacek Lusiński, Polska, 2015)

CEZAR MUSI UMRZEĆ (Cesare deve morire, reż. Paolo i Vittorio Taviani, Włochy, 2012)

CHAPLIN * (Chaplin, reż. Richard Attenborough, USA, 1992)

CHCE SIĘ ŻYĆ * (reż. Maciej Pieprzyca, Polska, 2013)

CHEMIA * (reż. Bartosz Prokopowicz, Polska, 2015)

CHŁOPCY Z FERAJNY * (Goodefllas, reż. Martin Scorsese, USA, 1990)

CHŁOPIEC NA ROWERZE (Le gamin au vélo, reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia/Francja/Włochy, 2011)

CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE (Boy in the striped pyjamas, reż. Mark Herman, USA/Wlk. Brytania, 2008)

CICHY CHAOS (Caos Calmo, reż. Antonio Luigi Grimaldi, Włochy/Wlk. Brytania, 2008)

CIEKAWY PRZYPADEK BENJAMINA BUTTONA (The Curious Case of Benjamin Button, reż. David Fincher, 2008)

CO NAS KRĘCI, CO NAS PODNIECA? (Whatever Works, reż. Woody Allen, USA, 2009)

CO WIESZ O ELLY ? * (Darbareye Elly, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2009)

CUDOWNE LATO (reż. Ryszard Brylski, Polska, 2010)

CZARNY CZWARTEK. JANEK WIŚNIEWSKI PADŁ * (reż. Antoni Krauze, Polska, 2011)

CZARNY ŁABĘDŹ * (Black Swan, reż. Darren Aronofsky, USA, 2010)

CZAS APOKALIPSY  (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1979)

CZAS WOJNY * (War Horse, reż. Steven Spielberg, USA/Wlk. Brytania, 2011)

CZERWONI * (Reds, reż. Warren Beatty, USA, 1981)

CZERWONY PAJĄK  (reż. Marcin Koszałka, Polska, 2015)

CZŁOWIEK NIEDŹWIEDŹ * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, USA, 2005)

CZUŁE SŁÓWKA  (Terms of Endearment, reż. James L. Brooks, USA, 1983)

Ć

ĆMA BAROWA * (Barfly, reż Barbet Schroeder, USA, 1987)

D

DJANGO * (Django Unchained, reż. Quentin Tarantino, USA, 2012)

DNI POŻĄDANIA (Avágyakozás napjai, reż. József Pacskovszky, Węgry, 2010)

DOM ZŁY  (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2009)

DRAKULA * (Dracula, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1992)

DRIVE  (Drive, reż. Nicolas Winding Refn, USA, 2011)

DRUGA PRAWDA * (Reversal of Fortune, reż. Barbet Schroeder, USA, 1990)

DRZEWO ŻYCIA * (The Tree of Life, reż. Terrence Malick, USA, 2011)

DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI (Independence Day, reż. Roland Emmerich, USA, 1996)

DZIEWCZYNA Z SZAFY * (reż. Bodo Kox, Polska, 2012)

DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM * (The Girl with the Dragon Tatoo, reż. David Fincher, USA/Szwecja/Wlk. Brytania/Niemcy, 2011)

E

EGZAMIN * (Bacalaureat, reż. Cristian Mungiu, Rumunia/Francja/Belgia, 2016)

EGZORCYSTA * (The Exorcist, reż. William Friedkin, USA, 1973)

ENEN (reż. Feliks Falk, Polska, 2009)

ERRATUM (reż. Marek Lechki, Polska, 2010)

EUROPA, EUROPA * (reż. Agnieszka Holland, Polska/Francja/Niemcy, 1990)

EVEREST * (Everest, reż. Baltasar Kormákur, USA/Wlk. Brytania, 2015)

EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY * (reż. Janusz Majewski, Polska, 2016)

F

FALA (Die Welle, reż. Dennis Gansel, Niemcy, 2008)

FANTAZJA  * (Fantasia, reż. Many People, USA, 1940)

FIESTA (Fiesta, reż. Pierre Boutron, Francja, 1995)

FIGHTER  (The Fighter, reż David O. Russell, USA, 2010)

FILADELFIA * (Philadelphia, reż. Jonathan Demme, USA, 1993)

FISHER KING  (The Fisher King, reż. Terry Gilliam, USA, 1991)

FOTOGRAF  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2014)

FORTEPIAN (The Piano, reż. Jane Campion, Australia/Francja/Nowa Zelandia, 1993)

FRANCUSKI ŁĄCZNIK (The French Connection, reż. William Friedkin, USA, 1971)

FROST/NIXON (Frost/Nixon, reż. Ron Howard, USA, 2008)

G

GAINSBOURG * (Gainsbourg (vie héroïque), reż. Joann Sfar, Francja/Anglia, 2010)

GALERIANKI (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2009)

GĄSIENICA ( キャタピラー, Kyatapirâ, reż. Takafumi Ohigata, Japonia, 2010)

GENERAŁ NIL (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2009)

GŁÓD (Hunger, reż Steve McQueen, Irlandia, 2008)

GOMORRA (Gomorra, reż. Matteo Garrone, Włochy, 2008)

GRACZ (The Player, reż. Robert Altman, USA, 1992)

GRAN TORINO (Gran Torino, reż. Clint Eastwood, USA, 2008)

GRIZZLY MAN * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, USA, 2005)

H

HABEMUS PAPAM – MAMY PAPIEŻA * (Habemus papam, reż. Nanni Moretti, Francja/Włochy, 2011)

HAMBURGER HILL (Hamburger Hill, reż. John Irvin, USA, 1987)

HANNA I JEJ SIOSTRY (Hannah and Her Sisters, reż. Woody Allen, USA, 1986)

HAŃBA * (Disgrace, reż. Steve Jacobs, Australia, 2008)

HISZPANKA  (reż. Łukasz Barczyk, Polska, 2015)

HOLY MOTORS * (reż. Leos Carax, Francja/Niemcy, 2012)

HOBBIT: NIEZWYKŁA PODRÓŻ   (Hobbit: An Unexpected Journey, reż. Peter Jackson, USA/Nowa Zelandia/Wlk. Brytania, 2012)

HUGO I JEGO WYNALAZEK * (Hugo, reż. Martin Scorsese, USA, 2011)

HUŚTAWKA (reż. Tomasz Lewkowicz, Polska, 2010)

I

IDY MARCOWE  (The Ides of March, reż. George Clooney, USA, 2011)

ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI? (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2008)

IMAGINE  (reż. Andrzej Jakimowski, Polska, 2012)

INCEPCJA * (Inception, reż. Christopher Nolan, USA, 2010)

J

JAK CHCĘ GWIZDAĆ, TO GWIŻDŻĘ (Eu când vreau să fluier, fluier, reż. Florin Şerban, Rumunia, 2010)

JAK ZAKOCHANI * (ライク・サムワン・イン・ラブ, Like Someone in Love, reż. Abbas Kiarostami, Japonia, 2012)

JAK ZOSTAĆ KRÓLEM * (The King’s Speech, reż. Tom Hopper, Wlk. Brytania, 2010)

11 MINUT * (reż. Jerzy Skolimowski, Irlandia/Polska, 2015)

J. EDGAR * (J. Edgar, reż. Clint Eastwood, USA, 2011)

JENIEC KAUKAZU * (Кавказский пленник, reż. Sergiej Bodrow, Rosja/Kazachstan, 1996)

JESZCZE NIE WIECZÓR * (reż. Jacek Bławut, Polska, 2008)

JEŚLI NIE MY, TO KTO? (Wer wenn nicht wir, reż. Andres Veiel, Niemcy, 2011)

JFK * (JFK, reż. Oliver Stone, USA/Francja, 1991)

JOANNA  (reż. Feliks Falk, Polska, 2010)

K

KARSKI * (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2014)

KABARET (Cabaret, reż. Bob Fosse, USA, 1972)

KARBALA * (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2015)

KI (reż. Leszek Dawid, Polska, 2010)

KLIENT * (فروشنده‎‎  Forushandeh, reż. Asghar Farhadi, Iran/Francja, 2016)

KOBIETA I MĘŻCZYŹNI * (Ces amourslà, reż. Claude Lelouch, Francja, 2010)

KOLOR PIENIĘDZY * (The Color of Money, reż. Martin Scorsese, USA, 1986)

KOMUNA * (Kollektivet, reż. Thomas Vinterberg, Dania/Holandia/Szwecja, 2016)

KONOPIELKA   (reż. Witold Leszcyński, Polska, 1981)

KOŃ TURYŃSKI * (A Torinói ló, reż. Béla Tarr, Węgry, 2011)

KOŁYSANKA (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2010)

KOROWÓD (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 2007)

KRZYCZĄCY CZŁOWIEK (Un homme qui crie, reż. Mahamat Saleh Haroun, Francja/Czad, 2010)

KRÓLOWIE MAMBO (The Mambo Kings, reż. Arne Glimcher, USA, 1992)

KRÓL ŻYCIA  (reż. Jerzy Zieliński, Polska, 2015)

KSIĘŻNA DE MONTPENSIER (La princesse de Montpensier, reż. Bertrand Travernier, Francja, 2010)

KUNDUN * (Kundun, reż. Martin Scorsese, USA, 1997)

L

LADY ŚPIEWA BLUESA * (Lady Sings the Blues, reż. Sidney J. Furie, USA, 1972)

LAS, 4 RANO * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2016)

LAWRENCE Z ARABII (Lawrence of Arabia, reż. David Lean, Wlk. Brytania, 1962)

LEKTOR (The Reader, reż. Stephen Daldry, Niemcy/USA, 2008)

LĘK WYSOKOŚCI (High Anxiety, reż. Mel Brooks, USA, 1997)

LĘK WYSOKOŚCI * (reż. Bartosz Konopka, Polska, 2011)

LINCOLN * (Lincoln, reż. Steven Spielberg, USA, 2012)

LINCZ (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2010)

LISTA SCHINDLERA * (Schindler’s List, reż. Steven Spielberg, USA, 1993)

LISTY DO M. (reż. Mitja Okorn, Polska, 2011)

Ł

ŁOWCA JELENI (Deer Hunter, reż. Michael Cimino, USA/Wlk. Brytania, 1978)

M

MAD MAX: NA DRODZE GNIEWU * (Mad Max: Fury Road, reż. George Miller, Australia/USA, 2015)

MAŁA MATURA 1947 (reż. Janusz Majewski, Polska, 2010)

MAŁA MOSKWA  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2008)

MARATON TAŃCA (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2011)

MARINA ABRAMOVIĆ: ARTYSTKA OBECNA * (Marina Abramović: The Artist Is Present, film dok. reż. Matthew Akers, USA, 2012)

MARIA SKŁODOWSKA-CURIE * (Marie Curie, reż. Marie Noelle, Belgia/Francja/Niemcy/Polska, 2016)

MARSJANIN * (The Martian, reż. Ridley Scott, USA, 2015)

MARTHA MARCY MAY MARLENE (Martha Marcy May Marlene, reż. Sean Durkin, USA, 2011)

MARY REILLEY * (Mary Reilley, reż. Stephen Frears, USA, 1996)

MATKA TERESA OD KOTÓW  (reż. Paweł Sala, Polska, 2010)

MEFISTO  (Mephisto,  reż. István Szabó, Węgry, 1981)

MELANCHOLIA (Melancholia, reż. Lars von Trier, Dania, 2011)

MIASTO RADOŚCI  (City of Joy, reż. Roland Joffé, Francja/Wlk. Brytania, 1992)

MICHAEL (Michael, reż. Markus Schleinzer, Austria, 2011)

MIECZ DESPERACJI (必死剣 鳥刺し/Hisshiken torisashi, reż. Hideyuki Hirayama, Japonia,  2010)

MILCZENIE OWIEC * (The Silence of the Lambs, reż. Jonathan Demme, USA, 1991)

MIŁOŚĆ * (Amour, reż. Michael Haneke, Austria/Francja/Niemcy, 2012)

MIŁOŚĆ (reż. Sławomir Fabicki, Polska, 2012)

MISSION: IMPOSSIBLE – GHOST PROTOCOL (reż. Brad Bird, USA, 2011)

MISTRZ  (The Master, reż. Paul Thomas Anderson, USA, 2012)

MISTYFIKACJA (reż. Jacek Koprowicz, Polska, 2010)

MŁODY FRANKENSTEIN (Young Frankenstein, reż. Mel Brooks, 1974)

MŁYN I KRZYŻ * (reż. Lech Majewski, Polska/Szwecja, 2011)

MOJA KREW (reż. Marcin Wrona, Polska, 2009)

MONACHIUM (Munich, reż. Steven Spielberg, Francja/Kanada/USA, 2005)

MOSKWA NAD RZEKĄ HUDSON (Moscow on the Hudson, reż. Paul Mazursky, USA, 1984)

MÓJ BIEGUN (reż. Marcin Głowacki, Polska, 2011)

MÓJ ROWER * (reż. Piotr Trzaskalski, Polska, 2012)

MÓJ TYDZIEŃ Z MARILYN * (My Week with Marilyn, reż. Simon Curtis, Wlk. Brytania/USA, 2011)

N

NAGI INSTYNKT  (Basic Instinct, reż. Paul Verhoeven, USA/Francja, 1992)

NANNERL, SIOSTRA MOZARTA (Nannerl, la soeur de Mozart, reż. René Féret, Francja, 2010)

NA SKRÓTY (Short Cuts, reż. Robert Altman, USA, 1993)

NARODZINY GWIAZDY (A Star Is Born, reż. Frank Pierson, USA, 1976)

NĘDZNICY * (Les Misérables, reż. Tom Hooper, Wlk. Brytania, 2012)

NIEBEZPIECZNA METODA (A Dangerous Method, reż. David Cronenberg, Niemcy/Kanada, 2011)

NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI * (Dangerous Liaisons, reż. Stephen Frears, USA/Wielka Brytania, 1988)

NIEMOŻLIWE * (The Impossible, reż. Juan Antonio Bayona, Hiszpania, 2012)

NIEOCZEKIWANA ZMIANA MIEJSC (Trading Places, reż. John Landis, USA, 1983)

NIEPOKONANI * (The Way Back, reż. Peter Weir, USA, 2010)

NIETYKALNI (The Untouchables, reż. Brian De Palma, USA, 1987)

NIEULOTNE (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2012)

NIEWINNE * (Les Innocentes, reż. Anne Fontaine, Belgia/Francja/Polska, 2016)

NIXON * (Nixon, reż. Oliver Stone, USA, 1995)

O

OBCE CIAŁO * (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2014)

OBŁAWA * (reż. Marcin Krzyształowicz, Polska, 2012)

OBYWATEL MILK  (Milk, reż. Gus Van Sandt, USA, 2008)

OJCIEC CHRZESTNY * (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1972)

OJCIEC CHREZESTNY III * (The Godfather: Part III, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1990)

O MIŁOŚCI I INNYCH DEMONACH (Del amor y otros demonios, reż. Hilda Hidalgo, Kostaryka, 2009)

O MIŁOŚCI I MAKARONACH (Mine vaganti, reż. Ferzan Ozpetek, Włochy, 2010)

OPERACJA ARGO * (Argo, reż. Ben Affleck, USA, 2012)

OPÓR  (Defiance, reż. Edward Zwick, USA, 2008)

80 MILIONÓW (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2011)

OSTATNIA AKCJA (reż. Michał Rogalski, Polska, 2009)

OSTATNIA RODZINA * (reż. Jan P. Matuszyński, Polska, 2016)

OSTATNIA STACJA (The Last Station, reż. Michael Hoffman, Niemcy/Rosja/Wlk. Brytania, 2009)

OSTATNI RAPORT ANNY (Utolso jelentes Annarol, reż. Márta Mészáros, Węgry, 2009)

OTO SPINAL TAP (This Is Spinal Tap, reż. Rob Reiner, USA, 1984)

OTWARTE SERCE (À coeur ouvert, reż. Marion Laine, Argentyna/Francja, 2012)

P

PAN TADEUSZ * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 1999)

PANIE DULSKIE * (reż. Filip Bajon, Polska, 2015)

PAPUSZA * (reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze, Polska, 2013)

PASJA * (The Passion of the Christ, reż. Mel Gibson, USA, 2004)

PATTON  (Patton, reż. Franklin J. Schaffner, USA, 1970)

5 x FAWELA, TERAZ PRZEZ NAS  (5 x Favela, Agora por Nós Mesmos, reż. Cacau Amaral, Cadu Barcelos, Luciana Bezerra, Manaira Carneiro, Rodrigo Felha, Wagner Novais, Luciano Vidigal; Brazylia, 2010)

PIĘĆ ŁATWYCH UTWORÓW * (Five Easy Pieces, reż. Bob Rafelson, USA, 1970)

PIĘKNA WIEŚ PIĘKNIE PŁONIE  (Лепа села лепо горе, reż. Srdan Dragojević, Jugosławia, 1996)

PILECKI (reż. Mirosław Krzyszkowski, Polska, 2015)

PINA * (Pina, reż. Wim Wenders, Niemcy, 2011)

PLANETA SINGLI * (reż. Mitja Okorn, Polska, 2016)

PLUTON * (Platoon, reż. Oliver Stone, USA, 1986)

POCZTÓWKI ZNAD KRAWĘDZI (Postcards from the Edge, reż. Mike Nichols, USA/Francja, 1990)

POGORZELISKO * (Incendies, reż. Denis Villeneuve, Kanada, 2010)

POKŁOSIE (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 2012)

POLICYJNY, PRZYMIOTNIK (Poliţist, adjectiv, reż. Corneliu Porumboiu, Rumunia, 2009)

POPIEŁUSZKO. WOLNOŚĆ JEST W NAS (reż. Rafał Wieczyński, Polska, 2010)

PORADNIK POZYTYWNEGO MYŚLENIA   (Silver Linings Playbook, reż. David O. Russell, USA, 2012)

POST TENEBRAS LUX * (reż. Carlos Reygadas, Francja/Holandia/Meksyk/Niemcy, 2012)

POWIDOKI * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2016)

POWRÓT BATMANA * (Batman Returns, reż. Tim Burton, USA/Wlk. Brytania, 1992)

POZYTYWKA * (Music Box, reż. Costa-Gavras, USA, 1989)

POŻEGNANIE  (Bé Omid é Dida, reż. Mohammad Rasoulof, Iran, 2011)

POŻEGNANIE Z AFRYKĄ (Out of Africa, reż. Sydney Pollack, USA, 1985)

PRACUJĄCA DZIEWCZYNA (Working Girl, reż. Mike Nichols, USA, 1988)

PRAWDZIWE MĘSTWO (True Grit, reż Joel & Ethan Coen, USA, 2010)

PRECIOUS (Precious, reż Lee Daniels, USA, 2009)

PRETTY WOMAN (Pretty Woman, reż. Garry Marshall, USA, 1990)

PROBLEMAT (Problema, film dok. reż. Ralf Schmerberg, Niemcy, 2010)

PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE * (reż. Arkadiusz Jakubik, Polska, 2016)

PROSTO Z MOSTU  (Straight Talk, reż. Bernet Kellman, USA, 1992)

PRZERWANE OBJĘCIA (Los Abrazos rotos, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2010)

PRZYJDŹ ZOBACZYĆ RAJ  (Come See the Paradise, reż. Alan Parker, USA, 1990)

PRZYLĄDEK STRACHU (Cape Fear, reż. Martin Scorsese, USA, 1991)

PSY II. OSTATNIA KREW *  (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 1994)

R

RAMBO: PIERWSZA KREW *  (Rambo: First Blood, reż. Ted Kotcheff, USA, 1982)

RENOIR * (Renoir, reż. Gilles Bourdos, Francja, 2012)

REWERS  (reż. Borys Lankosz, Polska, 2009)

REWIZYTA (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2009)

ROBOCOP * (RoboCop, reż. Paul Verhoeven, USA, 1987)

ROK PRZESTĘPNY  (Año bisiesto, reż. Michael Rowe, Meksyk, 2010)

ROMAN POLAŃSKI: MOJE ŻYCIE * (Roman Polanski: A Film Memoir, film dok. reż. Laurent Bouzereau, Niemcy/Wlk. Brytania/Włochy, 2011)

ROZMOWA (The Conversation, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1974)

ROZSTANIE * (Jodaeiye Nader az Simin, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2011)

RÓŻA (The Rose, reż. Mark Rydell, USA, 1979)

RÓŻA * (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2011)

RÓŻYCZKA * (reż. Jan Kidawa-Błoński, Polska, 2010)

RUBY (Ruby, reż. John Mackenzie, USA/Japonia/Wlk. Brytania, 1992)

RUSAŁKA  (Русалка, reż. Anna Mielikian, Rosja, 2007)

RZEŹ * (Carnage, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Hiszpania/Polska, 2011)

S

SALA SAMOBÓJCÓW * (reż. Jan Komasa, Polska, 2011)

SENTYMENT CIAŁA (Le Sentiment de la Chair, reż. Roberto Garzelli, Francja, 2010)

SERAFINA  (Séraphine, reż. Martin Provost, Francja/Belgia, 2008)

SICARIO * (Sicario, reż. Denis Villeneuve, USA, 2015)

SIEDEM LAT W TYBECIE * (Seven Years in Tibet, reż. Jean-Jacques Annaud, USA/Wlk. Brytania, 1997)

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ  (La piel que habito, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2011)

SKYFALL (Skyfall, reż. Sam Mendes, Wlk. Brytania/USA, 2012)

SLUMDOG. MILIONER Z ULICY  (Slumdog Millionaire, reż. Danny Boyle, Wlk. Brytania, 2008)

SŁODKIE MARZENIA * (Sweet Dreams, reż. Karel Reisz, USA, 1985)

SNAJPER * (American Sniper, reż. Clint Eastwood, USA, 2014)

THE SOCIAL NETWORK * (The Social Network, reż. David Fincher, USA, 2010)

SPADKOBIERCY * (The Descendants, reż. Alexander Payne, USA, 2011)

SPIS CUDZOŁOŻNIC * (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 1995)

SPONSORING * (Elles, reż. Małgorzata Szumowska, Francja/Polska/Niemcy, 2011)

SPRAWA KRAMERÓW (Kramer Vs. Kramer, reż. Robert Benton, USA, 1979)

127 GODZIN * (127 Hours, reż. Danny Boyle, USA/Wlk. Brytania, 2010)

STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW  (Dead Poets Society, reż. Peter Weir, USA, 1989)

SUPERMARKET ( reż. Maciej Żak, Polska, 2012)

SYBERIADA POLSKA * (reż. Janusz Zaorski, Polska, 2013)

SZCZĘKI (Jaws, reż. Steven Spielberg, USA, 1975)

SZPIEG * (Tinker Tailor Soldier Spy, reż. Tomas Alfredson, Wlk. Brytania/Francja, 2011)

SZUKAJĄC ERYKA (Looking for Eric, reż. Ken Loach, Francja/Belgia/Wlk. Brytania, 2009)

Ś

ŚLUBY PANIEŃSKIE  (reż. Filip Bajon, Polska, 2010)

ŚMIETNISKO (Waste Land, film dok. reż Lucy Walker, Brazylia, 2011)

ŚWIADEK (Witness, reż. Peter Weir, USA, 1985)

ŚWIAT WAYNE’A  (Wayne’s World, reż. Penelope Spheeris, USA, 1992)

ŚWIĘTY INTERES (reż. Maciej Wojtyszko, Polska, 2010)

ŚWINKI (reż. Robert Gliński, Polska/Niemcy, 2009)

T

TAMARA DREWE (Tamara Drewe, reż. Stephen Frears, Wlk. Brytania)

TAKSÓWKARZ (Taxi Driver, reż. Martin Scorsese, USA, 1976)

TANGO I CASH (Tango & Cash, reż. Andriej Konczałowski, Albert Magnoli, USA, 1989)

TATARAK (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2009)

TELEPASJA (Broadcast News, reż. James L. Brooks, USA, 1987)

THELMA I LOUISA (Thelma & Louise, reż. Ridley Scott, USA, 1991)

TRIUMF DUCHA * (Triuph of the Spirit, reż. Robert M. Young, 1989)

TRZY MINUTY. 21:37 * (reż. Maciej Ślesicki, Polska, 2009)

TRYUMF WOLI * (Triumph des Willens, film dok. reż. Leni Riefenstahl, Niemcy, 1934)

TWISTER (Twister, reż. Jan De Bont, USA, 1996)

1920 BITWA WARSZAWSKA * (reż. Jerzy Hoffman, Polska, 2011)

U

UCIEKAJĄCY POCIĄG  (Runaway Train, reż. Andriej Konczalowski, USA/Izrael, 1985)

UN PLUS UNE * (reż. Claude Lelouch, Francja, 2015)

UPADEK  (Falling Down, reż. Joel Schumacher, USA/Francja/Wlk. Brytania, 1993)

URODZENI W 68  (Nés en 68 , reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja, 2008)

URODZONY 4 LIPCA * (Born on the Fourth of July, reż. Oliver Stone, USA, 1989)

UWIKŁANIE * (reż. Jacek Bromski, Polska, 2011)

V

VICKY CRISTINA BARCELONA (Vicky Cristina Barcelona, reż. Woody Allen, USA/Hiszpania, 2008)

W

WALL STREET  (Wallstreet, reż. Oliver Stone, USA, 1987)

WALKIRIA  (Valkyrie, reż. Bryan Singer, USA, 2008)

WAŁĘSA, CZŁOWIEK Z NADZIEI *  (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2013)

WARSAW BY NIGHT  (reż. Natalia Koryncka-Gruz, Polska, 2014)

WĄTPLIWOŚĆ  (Doubt, reż. John Patrick Shanley, USA, 2008)

W CIEMNOŚCI * (In Darkness, reż. Agnieszka Holland, Polska/Kanada/Niemcy, 2011)

WENECJA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2010

WERDYKT (The Verdict, reż. Sidney Lumet, USA, 1982)

WICHRY KOŁYMY * (Whitin the Whirlwind, reż. Marleen Gorris, Belgia/Polska/Niemcy, 2010)

WIELKI CHŁÓD (The Big Chill, reż. Lawrence Kasdan, USA, 1983)

WIELKIE KULE OGNIA (Great Balls of Fire, reż. Jim McBride, USA, 1989)

WIELKI GATSBY * (Great Gatsby, reż. Baz Luhrmann, Australia/USA, 2013)

W IMIENIU DIABŁA   (reż. Barbara Sass, Polska, 2011)

W IMIĘ  * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2012)

W ŁÓŻKU Z MADONNĄ * (Madonna: Truth or Dare, film dok., reż. Alek Keshishian, USA, 1991)

WOJNA POLSKO-RUSKA * (reż. Xawery Żuławski, Polska, 2009)

WROGOWIE LUDU * (Enemies of the People, film dok. reż. Thet Sambath & Rob Lemkin, Kambodża/Wlk. Brytania, 2009)

WRÓG NUMER JEDEN  * (Zero Dark Thirty, reż. Kathryn Bigelow, USA, 2012)

WSPANIALI BRACIA BAKEROWIE * (The Fabulous Baker Boys, reż. Steve Kloves, USA, 1989)

WSTYD * (Shame, reż. Steve McQueen, Wlk. Brytania, 2011)

WSZYSTKO, CO KOCHAM (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2009)

WUJEK BOONMEE, KTÓRY POTRAFI PRZYWOŁAĆ SWOJE POPRZEDNIE WCIELENIA * (ลุงบุญมีระลึกชาติ, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, 2010)

WYBÓR ZOFII * (Sophie’s Choice, reż. Alan J. Pakula, USA, 1982)

WYGRANY * (The Winner, reż. Wiesław Saniewski, Polska/USA/Szwajcaria, 2011)

WYMYK * (reż. Gzegorz Zgliński, Polska, 2011)

WYSPA DOKTORA MOREAU (The Island of Dr. Mooreau, reż. John Frankenheimer, USA, 1996)

WYWIAD Z WAMPIREM (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, reż. Neil Jordan, USA,

Y

YUMA * (reż. Piotr Mularuk, Polska/Czechy, 2012)

Z

ZABIĆ BOBRA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2012)

ZAĆMA * (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2016)

ZA WZGÓRZAMI * (După dealuri, reż. Cristian Mungiu, Rumunia, 2012)

ZAPAŚNIK  (The Wrestler, reż. Daren Aronofsky, USA, 2008)

Z DALEKA WIDOK JEST PIĘKNY * (reż. Anna i Wilhelm Sasnal, Polska, 2011)

ZERO * (reż. Paweł Borowski, Polska, 2009)

ZE ŚMIERCIĄ JEJ DO TWARZY (Death Becomes Her, reż. Robert Zemeckis, USA, 1992)

ZIARNO PRAWDY * (reż. Borys Lankosz, Polska, 2015)

ZJAWA * (The Revenant, reż. Alejandro González Iñárritu, USA, 2015)

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI * (reż. Tomasz Wasilewski, Polska/Szwecja, 2016)

ZNIKAJĄCY PUNKT * (Vanishing Point, reż. Richard C. Sarafian, USA, 1971)

ZWERBOWANA MIŁOŚĆ (reż. Tadeusz Król, Polska, 2009)

Ż

ŻAR CIAŁA (Body Heat, reż. Lawrence Kasdan, USA, 1981)

ŻELAZNA DAMA * (The Iron Lady, reż. Phyllida Lloyd, Wlk. Brytania/Francja, 2011)

ŻYCIE PI  (Life of Pi, reż. Ang Lee, USA, 2012)

ŻYĆ I UMRZEĆ W LOS ANGELES (To Live and Die in L.A., reż. William Friedkin, USA, 1985)

ŻYĆ NIE UMIERAĆ * (reż. Maciej Migas, Polska, 2015)

ŻYWOT MATEUSZA  (reż. Witold Leszczyński, Polska, 1967)

*  *  *

PRZYPIS: Filmy oznaczone * omówione są w sposób bardziej kompleksowy (zwykle poświęcony jest im osobny wpis).

*

TEKSTY NA TEMAT KINA:

*

BERGMAN A SYMBOLE

*

LATARNIA MAGICZNA – PRAWDA I POZÓR KINA

*

O FILMACH KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO

*

PARNAS I SUTERENA (kino jako sztuka „wysoka” i „niska”)

*

KINO I LITERATURA

*

KONIEC KINA?

*

OSTATNIE TCHNIENIE” BUÑUELA (o autobiografii reżysera)

*

GLOBALNY KALEJDOSKOP (o Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago)

*

WOJNA JAKO WIDOWISKO („Pluton”, „Czas Apokalipsy”, „Rambo”…)

*

BARDZO WAŻNY JEST DEKALOG (wywiad z Agnieszką Holland, cz. I)

*

LUDZIE I SZCZURY (wywiad z Agnieszką Holland, cz. II)

.

WOJENNA SCHIZOFRENIA

*

RAPORT O UTRACONEJ NIEWINNOŚCI – czyli skarga zawiedzionego kinomana („War Horse”, „Hugo”, „Mission:Impossible – Ghost Protocol”)

*

ZAMIAST OSCARÓW (o filmach: „Django”, „Nędznicy”, „Argo”, „Lincoln”, „Życie Pi”, „Hobbit”, „Atlas chmur”, „Mistrz”, „Poradnik pozytywnego myślenia” i in.)

.

WYWIADY Z TWÓRCAMI KINA: Anna Dymna, Daniel Olbrychski, Janusz Zaorski, Jerzy Stuhr, Juliusz Machulski, Krystyna Janda, Krzysztof Zanussi, Lech Majewski, Franciszek Pieczka, Radosław Piwowarski, Wojciech Pszoniak.

*

komentarzy 10 to “FILM”

  1. sarna Says:

    Chciałam skonfrontować własne odczucia z Twoimi z filmu „Chłopiec w pasiastej piżamie”, ale post się nie wyświetla. Wydaje mi się, że po Twojej recenzji deklarowałam chęć zobaczenia filmu, a teraz po oglądnięciu go jestem bardzo rozczarowana. Fajny zamysł, dobra gra aktorów, ale generalnie nic co by mnie porwało. W zasadzie opowieść o brutalnych czasach bez drastyczniejszych scen, a więc dobry materiał edukacyjny dla młodego pokolenia. Pozwoliliśmy obejrzeć film dziesięciolatce, w trakcie zadawała pytania, które uświadomiły mi, że ona zupełnie nic nie wie o tamtych realiach. Przypominała swoją świadomością poziom wiedzy filmowego Bruna. Zastanawiałam się, czy jest jakiś dobry wiek, w którym dziecku powinno się zacząć objaśniać ciemniejsze strony życia i nie wiem, to chyba jednak sprawa indywidualna. Ja w wieku 10 lat będąc na koloniach letnich byłam już w Oświęcimiu. Zafundowali mi tę wycieczkę pedagodzy i nigdy nie miałam o to do kogokolwiek pretensji.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Już się wyświetla.
      Zresztą, to nie jest właściwie recenzja z filmu, a tylko mała notka ogólnego wrażenia jakie wyniosłem ze spotkania z nim. Nie pamiętam już szczegółów, ale wiem, że mi się film podobał (o ile można powiedzieć, że się podoba film o obozie koncentracyjnym)

      Sądzę, że im późnej w swoim życiu pozna się prawdę o obozach masowej zagłady, tym lepiej. Ja dowiedziałem się o tym zbyt wcześnie i skończyło się szokiem, który miał chyba wpływ na całe moje życie (podobnie jak przeczytanie artykułu o maskarze w wiosce My Lai, jakiej dokonali na Wietnamczykach amerykańscy żołnierze).

      Ale tu chodzi też o pewien rodzaj wrażliwości, także rzeczywiste uświadomienie sobie tego, czym w istocie swojej były te zbrodnie – i jaki to następnie może mieć wpływ na sąd o człowieku, jako istocie zdolnej do takich potwornych czynów. Są dzieci, do których to nie dociera – one po prostu nie są zdolne tego zrozumieć, ani objąć myślą – nie mając więc czego przeżywać ani przyswajać. Może to i dobrze?

      • sarna Says:

        Też zadałam sobie to pytanie i nie znalazłam odpowiedzi, która by mnie nie uwierała. Chyba jednak lepiej żyć świadomie, mieć wrażliwość która pozwoli nazwać coś dobrem lub złem, pozwoli dokonywać właściwych wyborów pomiędzy nimi – mądrość ludowa głosi, że lepiej wychować się na cudzych błędach. Czytałam niedawno o córce Rudolfa Hessa, jest w wieku ok. 90 lat, a boi się ujawnić nazwisko i wizerunek. Boi się osądu i zemsty. Prawdę o ojcu poznała bardzo późno i do dziś nie do wierzy w przypisywane mu zbrodnie. Znała ciepłego, opiekuńczego ojca i nijak to się ma do portretu potwora. Jeśli świadek tamtych dni podważa ich wiarygodność to jak przekonać pokolenia, które urodziły się obecnie? Wokół coraz większa konkurencja, walka o wpływy i przywództwo, kult pieniądza i młodości, szykany innych nacji, odradzające się bojówki faszystowskie – gdzie tu wnioski z historii?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Też uważam, że lepiej żyć świadomie – nawet jeśli wiązałoby się to z jakimś dodatkowym cierpieniem

          Młode pokolenia nie myślą o tym, co się wydarzyło w XX wieku (wojenne szaleństwo, obozy masowej zagłady, totalitarne zniewolenie, wymordowanie kilkudziesięciu milionów ludzi…) – a tym samym nie zdają sobie sprawy z istoty tych wydarzeń (nie mają o tym tak naprawdę większego pojęcia) bo myślą, że to ich nie dotyczy. Niestety, mylą się, bo natura ludzka nie mogła się tak bardzo zmienić przez te kilkadziesiąt lat, które minęły od czasów II wojny światowej, od totalitarnych zbrodni nazizmu i stalinizmu. A tym samym, w każdej chwili mogą zaistnieć warunki do powtórki z rozrywki – tym bardziej, że na świecie coraz więcej „zbędnych” ludzi, których już nawet nie można wykorzystać dla własnej korzyści, więc stają się tylko balastem. A zawsze mogą się znaleźć tacy, którzy będą chcieli wymyślić – i wcielić w życie – jakieś nowe „ostateczne” (tego problemu) rozwiązanie.

          Nauki z historii nie wynosimy żadnej.

  2. sarna Says:

    Mam zaproszenie na komedię „Wkręceni” – widziałeś już może?

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      „Wkręconych” nie widziałem, ale z tego co słyszałem, nie jest to jakaś rewelacja:

      http://www.filmweb.pl/reviews/Na+niedobre-15214#

      Swoją drogą, swoim pytaniem przypomniałaś mi niezłego „Zawróconego” z Zamachowskim:

      • sarna Says:

        Zamachowski w filmie jest świetny, ale w życiu chyba ostatnio bardziej wkręcony niż zawrócony.
        Wygląda na to, że wszystko idzie do przodu i ewoluuje, tylko kino na psy schodzi. A może coraz mniej rzeczy nas bawi?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Nie odnoszę takiego wrażenia, że „kino schodzi na psy”. Mimo tego, że na ekrany trafia cały czas masa niewiele wartych filmów (ot, jak choćby wiele polskich „komedii”), to w kinach nadal można obejrzeć sporo dobrych i bardzo dobrych obrazów. Ja sam niedawno kilka takich widziałem: „Philomena”, „Nebraska”, „American Hustle”, „Gravity”, „Captain Philips”, „Her”… – to są filmy moim zdaniem warte obejrzenia (mimo, że niemal wszystkie z nich nominowano dzisiaj do Oscara ;) )
          W ten weekend wybieram się zaś na „Przeszłość” Farhadiego (reżysera filmu „Rozstanie”, który uważam za małe arcydzieło światowego kina ostatnich lat). Czekałem na ten film, bo bardzo cenię Farhadiego jako reżysera, a jeszcze bardziej – jako scenarzystę.
          Mam ochotę również na „Dallas Buyer’s Club” i najnowszy film braci Coen „Inside Llewyn Davis”.


Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s