FILM

.

RECENZJE I NOTY O FILMACH:

*

kadry filmoweA

AFONIA I PSZCZOŁY (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2008)

AGORA  (Ágora, reż. Alejandro Amenábar, Hiszpania, 2009)

ALICJA W KRAINIE CZARÓW  (Alice in Wonderland, reż. Tim Burton, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2010)

AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, Stany Zjednoczone, 1984)

ANATOMIA ZŁA  (reż. Jacek Bromski, Polska, 2015)

ANIOŁY I DEMONY (Angels & Demons, reż. Ron Howard, Stany Zjednoczone, 2009)

ANTYCHRYST * (Antichrist, reż. Lars von Trier, Dania/Niemcy/Francja/Szwecja/ Włochy/Polska, 2009)

ARTYSTA * (The Artist, reż. Michel Hazanavicius, Francja, 2011)

ATLAS CHMUR  (Cloud Atlas, reż. Lana i Andy Wachowski & Tom Tykwer, Niemcy, 2012)

AUSTRALIA (Australia, reż. Baz Luhrmann, Australia/Stany Zjednoczone, 2008)

AUTOR WIDMO  (The Ghost Writer, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Wlk. Brytania, 2010)

AVATAR  (Avatar, reż. James Cameron, Stany Zjednoczone, 2009)

B

BACZYŃSKI (reż. Konrad Piwowarski, Polska, 3013)

BAD BOY – CELA DLA NIEBEZPIECZNYCH  * (reż. Janusz Mrozowski, Polska, 2012)

BAD GIRLS. CELA 77 (film dok., reż Janusz Mrozowski, Francja/Polska, 2010)

BEJBI BLUES  (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2012)

BESTIE Z POŁUDNIOWYCH KRAIN * (Beasts of the Southern Wild, reż. Benh Zeitlin, Stany Zjednoczone, 2012)

BEZ PRZEBACZENIA * (Unforgiven, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 1992)

BEZ WSTYDU * (reż. Filip Marczewski, Polska, 2012)

BIAŁA WSTĄŻKA  (Das Weisse Band, reż. Michael Haneke, Austria/Niemcy, 2009)

BILLY BATHGATE (reż. Robert Benton, Stany Zjednoczone, 1991)

BIRD (Bird, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 1988)

BIRDMAN * (Birdman: or The Unexpected Virtue of Ignorance; reż. Alejandro González Iñárritu, Stany Zjednoczone, 2014)

BIUTIFUL * (Biutiful, reż. Alejandro González Iñárritu, Meksyk/Hiszpania, 2010)

BLUE VELVET (Blue Velvet, reż. David Lynch, Stany Zjednoczone, 1986)

BOB ROBERTS * (Bob Roberts, reż. Tim Robbins, Stany Zjednoczone, 1992)

BODY/CIAŁO * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2015)

BOHEMIAN RHAPSODY * (Bohemian Rhapsody, reż. Bryan Singer, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2018)

BRUNO (Brüno, reż. Larry Charles, Stany Zjednoczone, 2009)

BUGSY * (Bugsy, reż. Barry Levinson, Stany Zjednoczone, 1991)

BYŁA SOBIE DZIEWCZYNA (An Education, reż. Lone Sherfig, Wlk. Brytania, 2009)

C

CAŁKOWITE ZAĆMIENIE * (Total Eclipse, reż. Agnieszka Holland, Wlk. Brytania/Francja/Belgia/Włochy, 1995)

CAPOTE (Capote, reż. Bennett Miller, Stany Zjednoczone/Kanada, 2005)

CARTE BLANCHE  (reż. Jacek Lusiński, Polska, 2015)

CEZAR MUSI UMRZEĆ (Cesare deve morire, reż. Paolo i Vittorio Taviani, Włochy, 2012)

CHAPLIN * (Chaplin, reż. Richard Attenborough, Stany Zjednoczone, 1992)

CHCE SIĘ ŻYĆ * (reż. Maciej Pieprzyca, Polska, 2013)

CHEMIA * (reż. Bartosz Prokopowicz, Polska, 2015)

CHŁOPCY Z FERAJNY * (Goodefllas, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1990)

CHŁOPIEC NA ROWERZE (Le gamin au vélo, reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia/Francja/Włochy, 2011)

CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE (Boy in the striped pyjamas, reż. Mark Herman, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2008)

CICHY CHAOS (Caos Calmo, reż. Antonio Luigi Grimaldi, Włochy/Wlk. Brytania, 2008)

CIEKAWY PRZYPADEK BENJAMINA BUTTONA (The Curious Case of Benjamin Button, reż. David Fincher, 2008)

CO NAS KRĘCI, CO NAS PODNIECA? (Whatever Works, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone, 2009)

CO WIESZ O ELLY ? * (Darbareye Elly, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2009)

CUDOWNE LATO (reż. Ryszard Brylski, Polska, 2010)

CZARNA PANTERA * (Black Panther, reż. Ryan Coogler, Stany Zjednoczone, 2018)

CZARNE BRACTWO. BLACKKKLANSMAN * (BlacKkKlansman, reż. Spike Lee, Stany Zjednoczone, 2018)

CZARNY CZWARTEK. JANEK WIŚNIEWSKI PADŁ * (reż. Antoni Krauze, Polska, 2011)

CZARNY ŁABĘDŹ * (Black Swan, reż. Darren Aronofsky, Stany Zjednoczone, 2010)

CZAS APOKALIPSY  (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1979)

CZAS WOJNY * (War Horse, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2011)

CZERWONI * (Reds, reż. Warren Beatty, Stany Zjednoczone, 1981)

CZERWONY PAJĄK  (reż. Marcin Koszałka, Polska, 2015)

CZŁOWIEK NIEDŹWIEDŹ * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, Stany Zjednoczone, 2005)

CZUŁE SŁÓWKA  (Terms of Endearment, reż. James L. Brooks, Stany Zjednoczone, 1983)

Ć

ĆMA BAROWA * (Barfly, reż Barbet Schroeder, Stany Zjednoczone, 1987)

D

DJANGO * (Django Unchained, reż. Quentin Tarantino, Stany Zjednoczone, 2012)

DNI POŻĄDANIA (Avágyakozás napjai, reż. József Pacskovszky, Węgry, 2010)

DOM ZŁY  (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2009)

DRAKULA * (Dracula, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1992)

DRIVE  (Drive, reż. Nicolas Winding Refn, Stany Zjednoczone, 2011)

DRUGA PRAWDA * (Reversal of Fortune, reż. Barbet Schroeder, Stany Zjednoczone, 1990)

DRZEWO ŻYCIA * (The Tree of Life, reż. Terrence Malick, Stany Zjednoczone, 2011)

DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI (Independence Day, reż. Roland Emmerich, Stany Zjednoczone, 1996)

DZIEWCZYNA Z SZAFY * (reż. Bodo Kox, Polska, 2012)

DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM * (The Girl with the Dragon Tatoo, reż. David Fincher, USA/Szwecja/Wlk. Brytania/Niemcy, 2011)

DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA * (reż. Denis Delić, Polska/Wielka Brytania, 2018)

E

EGZAMIN * (Bacalaureat, reż. Cristian Mungiu, Rumunia/Francja/Belgia, 2016)

EGZORCYSTA * (The Exorcist, reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1973)

ENEN (reż. Feliks Falk, Polska, 2009)

ERRATUM (reż. Marek Lechki, Polska, 2010)

EUROPA, EUROPA * (reż. Agnieszka Holland, Polska/Francja/Niemcy, 1990)

EVEREST * (Everest, reż. Baltasar Kormákur, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2015)

EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY * (reż. Janusz Majewski, Polska, 2016)

F

FALA (Die Welle, reż. Dennis Gansel, Niemcy, 2008)

FANTAZJA  * (Fantasia, reż. Many People, Stany Zjednoczone, 1940)

FAWORYTA * (The Favourite, reż. Yorgos Lanthimos, Irlandia/Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2018)

FIESTA (Fiesta, reż. Pierre Boutron, Francja, 1995)

FIGHTER  (The Fighter, reż David O. Russell, Stany Zjednoczone, 2010)

FILADELFIA * (Philadelphia, reż. Jonathan Demme, Stany Zjednoczone, 1993)

FISHER KING  (The Fisher King, reż. Terry Gilliam, Stany Zjednoczone, 1991)

FOTOGRAF  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2014)

FORTEPIAN (The Piano, reż. Jane Campion, Australia/Francja/Nowa Zelandia, 1993)

FRANCUSKI ŁĄCZNIK (The French Connection, reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1971)

FROST/NIXON (Frost/Nixon, reż. Ron Howard, Stany Zjednoczone, 2008)

FUGA * (reż. Agnieszka Smoczyńska, Czechy/Polska/Słowacja, 2018)

G

GAINSBOURG * (Gainsbourg (vie héroïque), reż. Joann Sfar, Francja/Anglia, 2010)

GALERIANKI (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2009)

GĄSIENICA ( キャタピラー, Kyatapirâ, reż. Takafumi Ohigata, Japonia, 2010)

GENERAŁ NIL (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2009)

GŁÓD (Hunger, reż Steve McQueen, Irlandia, 2008)

GOMORRA (Gomorra, reż. Matteo Garrone, Włochy, 2008)

GRACZ (The Player, reż. Robert Altman, Stany Zjednoczone, 1992)

GRAN TORINO (Gran Torino, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2008)

GREEN BOOK * (Gren Book, reż. Peter Farrelly, Stany Zjednoczone, 2018)

GRIZZLY MAN * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, Stany Zjednoczone, 2005)

H

HABEMUS PAPAM – MAMY PAPIEŻA * (Habemus papam, reż. Nanni Moretti, Francja/Włochy, 2011)

HAMBURGER HILL (Hamburger Hill, reż. John Irvin, Stany Zjednoczone, 1987)

HANNA I JEJ SIOSTRY (Hannah and Her Sisters, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone, 1986)

HAŃBA * (Disgrace, reż. Steve Jacobs, Australia, 2008)

HISZPANKA  (reż. Łukasz Barczyk, Polska, 2015)

HOLY MOTORS * (reż. Leos Carax, Francja/Niemcy, 2012)

HOBBIT: NIEZWYKŁA PODRÓŻ   (Hobbit: An Unexpected Journey, reż. Peter Jackson, Stany Zjednoczone/Nowa Zelandia/Wlk. Brytania, 2012)

HUGO I JEGO WYNALAZEK * (Hugo, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 2011)

HUŚTAWKA (reż. Tomasz Lewkowicz, Polska, 2010)

I

IDY MARCOWE  (The Ides of March, reż. George Clooney, Stany Zjednoczone, 2011)

ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI? (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2008)

IMAGINE  (reż. Andrzej Jakimowski, Polska, 2012)

INCEPCJA * (Inception, reż. Christopher Nolan, Stany Zjednoczone, 2010)

J

JAK CHCĘ GWIZDAĆ, TO GWIŻDŻĘ (Eu când vreau să fluier, fluier, reż. Florin Şerban, Rumunia, 2010)

JAK ZAKOCHANI * (ライク・サムワン・イン・ラブ, Like Someone in Love, reż. Abbas Kiarostami, Japonia, 2012)

JAK ZOSTAĆ KRÓLEM * (The King’s Speech, reż. Tom Hopper, Wlk. Brytania, 2010)

11 MINUT * (reż. Jerzy Skolimowski, Irlandia/Polska, 2015)

J. EDGAR * (J. Edgar, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2011)

JENIEC KAUKAZU * (Кавказский пленник, reż. Sergiej Bodrow, Rosja/Kazachstan, 1996)

JESZCZE NIE WIECZÓR * (reż. Jacek Bławut, Polska, 2008)

JEŚLI NIE MY, TO KTO? (Wer wenn nicht wir, reż. Andres Veiel, Niemcy, 2011)

JFK * (JFK, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone/Francja, 1991)

JOANNA  (reż. Feliks Falk, Polska, 2010)

K

KARSKI * (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2014)

KABARET (Cabaret, reż. Bob Fosse, Stany Zjednoczone, 1972)

KARBALA * (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2015)

KI (reż. Leszek Dawid, Polska, 2010)

KLER * (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2018)

KLIENT * (فروشنده‎‎  Forushandeh, reż. Asghar Farhadi, Iran/Francja, 2016)

KOBIETA I MĘŻCZYŹNI * (Ces amourslà, reż. Claude Lelouch, Francja, 2010)

KOLOR PIENIĘDZY * (The Color of Money, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1986)

KOMUNA * (Kollektivet, reż. Thomas Vinterberg, Dania/Holandia/Szwecja, 2016)

KONOPIELKA   (reż. Witold Leszcyński, Polska, 1981)

KOŃ TURYŃSKI * (A Torinói ló, reż. Béla Tarr, Węgry, 2011)

KOŁYSANKA (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2010)

KOROWÓD (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 2007)

KRZYCZĄCY CZŁOWIEK (Un homme qui crie, reż. Mahamat Saleh Haroun, Francja/Czad, 2010)

KRÓLOWIE MAMBO (The Mambo Kings, reż. Arne Glimcher, Stany Zjednoczone, 1992)

KRÓL ŻYCIA  (reż. Jerzy Zieliński, Polska, 2015)

KSIĘŻNA DE MONTPENSIER (La princesse de Montpensier, reż. Bertrand Travernier, Francja, 2010)

KUNDUN * (Kundun, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1997)

L

LADY ŚPIEWA BLUESA * (Lady Sings the Blues, reż. Sidney J. Furie, Stany Zjednoczone, 1972)

LAS, 4 RANO * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2016)

LAWRENCE Z ARABII (Lawrence of Arabia, reż. David Lean, Wlk. Brytania, 1962)

LEKTOR (The Reader, reż. Stephen Daldry, Niemcy/Stany Zjednoczone, 2008)

LĘK WYSOKOŚCI (High Anxiety, reż. Mel Brooks, Stany Zjednoczone, 1997)

LĘK WYSOKOŚCI * (reż. Bartosz Konopka, Polska, 2011)

LINCOLN * (Lincoln, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 2012)

LINCZ (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2010)

LISTA SCHINDLERA * (Schindler’s List, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 1993)

LISTY DO M. (reż. Mitja Okorn, Polska, 2011)

Ł

ŁOWCA JELENI (Deer Hunter, reż. Michael Cimino, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 1978)

M

MAD MAX: NA DRODZE GNIEWU * (Mad Max: Fury Road, reż. George Miller, Australia/Stany Zjednoczone, 2015)

MAŁA MATURA 1947 (reż. Janusz Majewski, Polska, 2010)

MAŁA MOSKWA  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2008)

MARATON TAŃCA (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2011)

MARINA ABRAMOVIĆ: ARTYSTKA OBECNA * (Marina Abramović: The Artist Is Present, film dok. reż. Matthew Akers, Stany Zjednoczone, 2012)

MARIA SKŁODOWSKA-CURIE * (Marie Curie, reż. Marie Noelle, Belgia/Francja/Niemcy/Polska, 2016)

MARSJANIN * (The Martian, reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone, 2015)

MARTHA MARCY MAY MARLENE (Martha Marcy May Marlene, reż. Sean Durkin, Stany Zjednoczone, 2011)

MARY REILLEY * (Mary Reilley, reż. Stephen Frears, Stany Zjednoczone, 1996)

MATKA TERESA OD KOTÓW  (reż. Paweł Sala, Polska, 2010)

MEFISTO  (Mephisto,  reż. István Szabó, Węgry, 1981)

MELANCHOLIA (Melancholia, reż. Lars von Trier, Dania, 2011)

MIASTO RADOŚCI  (City of Joy, reż. Roland Joffé, Francja/Wlk. Brytania, 1992)

MICHAEL (Michael, reż. Markus Schleinzer, Austria, 2011)

MIECZ DESPERACJI (必死剣 鳥刺し/Hisshiken torisashi, reż. Hideyuki Hirayama, Japonia,  2010)

MILCZENIE OWIEC * (The Silence of the Lambs, reż. Jonathan Demme, Stany Zjednoczone, 1991)

MIŁOŚĆ * (Amour, reż. Michael Haneke, Austria/Francja/Niemcy, 2012)

MIŁOŚĆ (reż. Sławomir Fabicki, Polska, 2012)

MISSION: IMPOSSIBLE – GHOST PROTOCOL (reż. Brad Bird, Stany Zjednoczone, 2011)

MISTRZ  (The Master, reż. Paul Thomas Anderson, Stany Zjednoczone, 2012)

MISTYFIKACJA (reż. Jacek Koprowicz, Polska, 2010)

MŁODY FRANKENSTEIN (Young Frankenstein, reż. Mel Brooks, Stany Zjednoczone, 1974)

MŁYN I KRZYŻ * (reż. Lech Majewski, Polska/Szwecja, 2011)

MOJA KREW (reż. Marcin Wrona, Polska, 2009)

MONACHIUM (Munich, reż. Steven Spielberg, Francja/Kanada/Stany Zjednoczone, 2005)

MOSKWA NAD RZEKĄ HUDSON (Moscow on the Hudson, reż. Paul Mazursky, Stany Zjednoczone, 1984)

MÓJ BIEGUN (reż. Marcin Głowacki, Polska, 2011)

MÓJ ROWER * (reż. Piotr Trzaskalski, Polska, 2012)

MÓJ TYDZIEŃ Z MARILYN * (My Week with Marilyn, reż. Simon Curtis, Wlk. Brytania/USA, 2011)

N

NAGI INSTYNKT  (Basic Instinct, reż. Paul Verhoeven, Stany Zjednoczone/Francja, 1992)

NANNERL, SIOSTRA MOZARTA (Nannerl, la soeur de Mozart, reż. René Féret, Francja, 2010)

NA SKRÓTY (Short Cuts, reż. Robert Altman, Stany Zjednoczone, 1993)

NARODZINY GWIAZDY * (A Star Is Born, reż. Frank Pierson, Stany Zjednoczone, 1976)

NARODZINY GWIAZDY * (A Star Is Born, reż. Bradley Cooper, Stany Zjednoczone, 2018)

NĘDZNICY * (Les Misérables, reż. Tom Hooper, Wlk. Brytania, 2012)

NIEBEZPIECZNA METODA (A Dangerous Method, reż. David Cronenberg, Niemcy/Kanada, 2011)

NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI * (Dangerous Liaisons, reż. Stephen Frears, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 1988)

NIEMOŻLIWE * (The Impossible, reż. Juan Antonio Bayona, Hiszpania, 2012)

NIEOCZEKIWANA ZMIANA MIEJSC (Trading Places, reż. John Landis, Stany Zjednoczone, 1983)

NIEPOKONANI * (The Way Back, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 2010)

NIETYKALNI (The Untouchables, reż. Brian De Palma, Stany Zjednoczone, 1987)

NIEULOTNE (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2012)

NIEWINNE * (Les Innocentes, reż. Anne Fontaine, Belgia/Francja/Polska, 2016)

NIXON * (Nixon, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1995)

O

OBCE CIAŁO * (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2014)

OBŁAWA * (reż. Marcin Krzyształowicz, Polska, 2012)

OBYWATEL MILK  (Milk, reż. Gus Van Sandt, Stany Zjednoczone, 2008)

OJCIEC CHRZESTNY * (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1972)

OJCIEC CHREZESTNY III * (The Godfather: Part III, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1990)

O MIŁOŚCI I INNYCH DEMONACH (Del amor y otros demonios, reż. Hilda Hidalgo, Kostaryka, 2009)

O MIŁOŚCI I MAKARONACH (Mine vaganti, reż. Ferzan Ozpetek, Włochy, 2010)

OPERACJA ARGO * (Argo, reż. Ben Affleck, Stany Zjednoczone, 2012)

OPÓR  (Defiance, reż. Edward Zwick, Stany Zjednoczone, 2008)

80 MILIONÓW (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2011)

OSTATNIA AKCJA (reż. Michał Rogalski, Polska, 2009)

OSTATNIA RODZINA * (reż. Jan P. Matuszyński, Polska, 2016)

OSTATNIA STACJA (The Last Station, reż. Michael Hoffman, Niemcy/Rosja/Wlk. Brytania, 2009)

OSTATNI RAPORT ANNY (Utolso jelentes Annarol, reż. Márta Mészáros, Węgry, 2009)

OTO SPINAL TAP (This Is Spinal Tap, reż. Rob Reiner, Stany Zjednoczone, 1984)

OTWARTE SERCE (À coeur ouvert, reż. Marion Laine, Argentyna/Francja, 2012)

P

PAN TADEUSZ * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 1999)

PANIE DULSKIE * (reż. Filip Bajon, Polska, 2015)

PAPUSZA * (reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze, Polska, 2013)

PASJA * (The Passion of the Christ, reż. Mel Gibson, Stany Zjednoczone, 2004)

PATTON  (Patton, reż. Franklin J. Schaffner, Stany Zjednoczone, 1970)

5 x FAWELA, TERAZ PRZEZ NAS  (5 x Favela, Agora por Nós Mesmos, reż. Cacau Amaral, Cadu Barcelos, Luciana Bezerra, Manaira Carneiro, Rodrigo Felha, Wagner Novais, Luciano Vidigal; Brazylia, 2010)

PIĘĆ ŁATWYCH UTWORÓW * (Five Easy Pieces, reż. Bob Rafelson, Stany Zjednoczone, 1970)

PIĘKNA WIEŚ PIĘKNIE PŁONIE  (Лепа села лепо горе, reż. Srdan Dragojević, Jugosławia, 1996)

PILECKI (reż. Mirosław Krzyszkowski, Polska, 2015)

PINA * (Pina, reż. Wim Wenders, Niemcy, 2011)

PLANETA SINGLI * (reż. Mitja Okorn, Polska, 2016)

PLUTON * (Platoon, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1986)

POCZTÓWKI ZNAD KRAWĘDZI (Postcards from the Edge, reż. Mike Nichols, Stany Zjednoczone/Francja, 1990)

POGORZELISKO * (Incendies, reż. Denis Villeneuve, Kanada, 2010)

POKŁOSIE (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 2012)

POLICYJNY, PRZYMIOTNIK (Poliţist, adjectiv, reż. Corneliu Porumboiu, Rumunia, 2009)

POLITYKA * (reż. Patryk Vega, Polska, 2019)

POPIEŁUSZKO. WOLNOŚĆ JEST W NAS (reż. Rafał Wieczyński, Polska, 2010)

PORADNIK POZYTYWNEGO MYŚLENIA   (Silver Linings Playbook, reż. David O. Russell, Stany Zjednoczone, 2012)

POST TENEBRAS LUX * (reż. Carlos Reygadas, Francja/Holandia/Meksyk/Niemcy, 2012)

POWIDOKI * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2016)

POWRÓT * (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2018)

POWRÓT BATMANA * (Batman Returns, reż. Tim Burton, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 1992)

POZYTYWKA * (Music Box, reż. Costa-Gavras, Stany Zjednoczone, 1989)

POŻEGNANIE  (Bé Omid é Dida, reż. Mohammad Rasoulof, Iran, 2011)

POŻEGNANIE Z AFRYKĄ (Out of Africa, reż. Sydney Pollack, Stany Zjednoczone, 1985)

PRACUJĄCA DZIEWCZYNA (Working Girl, reż. Mike Nichols, Stany Zjednoczone, 1988)

PRAWDZIWE MĘSTWO (True Grit, reż Joel & Ethan Coen, Stany Zjednoczone, 2010)

PRECIOUS (Precious, reż Lee Daniels, Stany Zjednoczone, 2009)

PRETTY WOMAN (Pretty Woman, reż. Garry Marshall, Stany Zjednoczone, 1990)

PROBLEMAT (Problema, film dok. reż. Ralf Schmerberg, Niemcy, 2010)

PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE * (reż. Arkadiusz Jakubik, Polska, 2016)

PROSTO Z MOSTU  (Straight Talk, reż. Bernet Kellman, Stany Zjednoczone, 1992)

PRZERWANE OBJĘCIA (Los Abrazos rotos, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2010)

PRZYJDŹ ZOBACZYĆ RAJ  (Come See the Paradise, reż. Alan Parker, Stany Zjednoczone, 1990)

PRZYLĄDEK STRACHU (Cape Fear, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1991)

PSY II. OSTATNIA KREW *  (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 1994)

R

RAMBO: PIERWSZA KREW *  (Rambo: First Blood, reż. Ted Kotcheff, Stany Zjednoczone, 1982)

RENOIR * (Renoir, reż. Gilles Bourdos, Francja, 2012)

REWERS  (reż. Borys Lankosz, Polska, 2009)

REWIZYTA (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2009)

ROBOCOP * (RoboCop, reż. Paul Verhoeven, Stany Zjednoczone, 1987)

ROCKETMAN * (Rocketman, reż. Dexter Fletcher, Wielka Brytania, 2019)

ROK PRZESTĘPNY  (Año bisiesto, reż. Michael Rowe, Meksyk, 2010)

ROMA * (Roma, reż. Alfonso Cuarón, Meksyk/Stany Zjednoczone, 2018)

ROMAN POLAŃSKI: MOJE ŻYCIE * (Roman Polanski: A Film Memoir, film dok. reż. Laurent Bouzereau, Niemcy/Wlk. Brytania/Włochy, 2011)

ROZMOWA (The Conversation, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1974)

ROZSTANIE * (Jodaeiye Nader az Simin, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2011)

RÓŻA (The Rose, reż. Mark Rydell, Stany Zjednoczone, 1979)

RÓŻA * (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2011)

RÓŻYCZKA * (reż. Jan Kidawa-Błoński, Polska, 2010)

RUBY (Ruby, reż. John Mackenzie, Stany Zjednoczone/Japonia/Wlk. Brytania, 1992)

RUSAŁKA  (Русалка, reż. Anna Mielikian, Rosja, 2007)

RZEŹ * (Carnage, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Hiszpania/Polska, 2011)

S

SALA SAMOBÓJCÓW * (reż. Jan Komasa, Polska, 2011)

SENTYMENT CIAŁA (Le Sentiment de la Chair, reż. Roberto Garzelli, Francja, 2010)

SERAFINA  (Séraphine, reż. Martin Provost, Francja/Belgia, 2008)

SICARIO * (Sicario, reż. Denis Villeneuve, Stany Zjednoczone, 2015)

SIEDEM LAT W TYBECIE * (Seven Years in Tibet, reż. Jean-Jacques Annaud, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 1997)

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ  (La piel que habito, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2011)

SKYFALL (Skyfall, reż. Sam Mendes, Wlk. Brytania/Stany Zjednoczone, 2012)

SLUMDOG. MILIONER Z ULICY  (Slumdog Millionaire, reż. Danny Boyle, Wlk. Brytania, 2008)

SŁODKIE MARZENIA * (Sweet Dreams, reż. Karel Reisz, Stany Zjednoczone, 1985)

SNAJPER * (American Sniper, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2014)

THE SOCIAL NETWORK * (The Social Network, reż. David Fincher, Stany Zjednoczone, 2010)

SPADKOBIERCY * (The Descendants, reż. Alexander Payne, Stany Zjednoczone, 2011)

SPIS CUDZOŁOŻNIC * (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 1995)

SPONSORING * (Elles, reż. Małgorzata Szumowska, Francja/Polska/Niemcy, 2011)

SPRAWA KRAMERÓW (Kramer Vs. Kramer, reż. Robert Benton, Stany Zjednoczone, 1979)

127 GODZIN * (127 Hours, reż. Danny Boyle, Stany ZjednoczoneWlk. Brytania, 2010)

STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW  (Dead Poets Society, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 1989)

SUPERMARKET ( reż. Maciej Żak, Polska, 2012)

SYBERIADA POLSKA * (reż. Janusz Zaorski, Polska, 2013)

SZCZĘKI (Jaws, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 1975)

SZPIEG * (Tinker Tailor Soldier Spy, reż. Tomas Alfredson, Wlk. Brytania/Francja, 2011)

SZUKAJĄC ERYKA (Looking for Eric, reż. Ken Loach, Francja/Belgia/Wlk. Brytania, 2009)

Ś

ŚLUBY PANIEŃSKIE  (reż. Filip Bajon, Polska, 2010)

ŚMIETNISKO (Waste Land, film dok. reż Lucy Walker, Brazylia, 2011)

ŚWIADEK (Witness, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 1985)

ŚWIAT WAYNE’A  (Wayne’s World, reż. Penelope Spheeris, Stany Zjednoczone, 1992)

ŚWIĘTY INTERES (reż. Maciej Wojtyszko, Polska, 2010)

ŚWINKI (reż. Robert Gliński, Polska/Niemcy, 2009)

T

TAMARA DREWE (Tamara Drewe, reż. Stephen Frears, Wlk. Brytania)

TAKSÓWKARZ (Taxi Driver, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1976)

TANGO I CASH (Tango & Cash, reż. Andriej Konczałowski, Albert Magnoli, Stany Zjednoczone, 1989)

TATARAK (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2009)

TELEPASJA (Broadcast News, reż. James L. Brooks, Stany Zjednoczone, 1987)

THELMA I LOUISA (Thelma & Louise, reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone, 1991)

TRIUMF DUCHA * (Triuph of the Spirit, reż. Robert M. Young, Stany Zjednoczone,1989)

TRZY MINUTY. 21:37 * (reż. Maciej Ślesicki, Polska, 2009)

TRYUMF WOLI * (Triumph des Willens, film dok. reż. Leni Riefenstahl, Niemcy, 1934)

TWISTER (Twister, reż. Jan De Bont, Stany Zjednoczone, 1996)

1920 BITWA WARSZAWSKA * (reż. Jerzy Hoffman, Polska, 2011)

U

UCIEKAJĄCY POCIĄG  (Runaway Train, reż. Andriej Konczalowski, Stany Zjednoczone/Izrael, 1985)

UN PLUS UNE * (reż. Claude Lelouch, Francja, 2015)

UPADEK  (Falling Down, reż. Joel Schumacher, USA/Francja/Wlk. Brytania, 1993)

URODZENI W 68  (Nés en 68 , reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja, 2008)

URODZONY 4 LIPCA * (Born on the Fourth of July, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1989)

UWIKŁANIE * (reż. Jacek Bromski, Polska, 2011)

V

VICE * (Vice, reż. Adam McKay, Stany Zjednoczone, 2018)

VICKY CRISTINA BARCELONA (Vicky Cristina Barcelona, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone/Hiszpania, 2008)

W

WALL STREET  (Wallstreet, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1987)

WALKIRIA  (Valkyrie, reż. Bryan Singer, Stany Zjednoczone, 2008)

WAŁĘSA, CZŁOWIEK Z NADZIEI *  (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2013)

WARSAW BY NIGHT  (reż. Natalia Koryncka-Gruz, Polska, 2014)

WĄTPLIWOŚĆ  (Doubt, reż. John Patrick Shanley, Stany Zjednoczone, 2008)

W CIEMNOŚCI * (In Darkness, reż. Agnieszka Holland, Polska/Kanada/Niemcy, 2011)

WENECJA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2010

WERDYKT (The Verdict, reż. Sidney Lumet, Stany Zjednoczone, 1982)

WICHRY KOŁYMY * (Whitin the Whirlwind, reż. Marleen Gorris, Belgia/Polska/Niemcy, 2010)

WIELKI CHŁÓD (The Big Chill, reż. Lawrence Kasdan, Stany Zjednoczone, 1983)

WIELKIE KULE OGNIA (Great Balls of Fire, reż. Jim McBride, Stany Zjednoczone, 1989)

WIELKI GATSBY * (Great Gatsby, reż. Baz Luhrmann, Australia/Stany Zjednoczone, 2013)

W IMIENIU DIABŁA   (reż. Barbara Sass, Polska, 2011)

W IMIĘ  * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2012)

W ŁÓŻKU Z MADONNĄ * (Madonna: Truth or Dare, film dok., reż. Alek Keshishian, Stany Zjednoczone, 1991)

WOJNA POLSKO-RUSKA * (reż. Xawery Żuławski, Polska, 2009)

WROGOWIE LUDU * (Enemies of the People, film dok. reż. Thet Sambath & Rob Lemkin, Kambodża/Wlk. Brytania, 2009)

WRÓG NUMER JEDEN  * (Zero Dark Thirty, reż. Kathryn Bigelow, Stany Zjednoczone, 2012)

WSPANIALI BRACIA BAKEROWIE * (The Fabulous Baker Boys, reż. Steve Kloves, Stany Zjednoczone, 1989)

WSTYD * (Shame, reż. Steve McQueen, Wlk. Brytania, 2011)

WSZYSTKO, CO KOCHAM (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2009)

WUJEK BOONMEE, KTÓRY POTRAFI PRZYWOŁAĆ SWOJE POPRZEDNIE WCIELENIA * (ลุงบุญมีระลึกชาติ, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, 2010)

WYBÓR ZOFII * (Sophie’s Choice, reż. Alan J. Pakula, Stany Zjednoczone, 1982)

WYGRANY * (The Winner, reż. Wiesław Saniewski, Polska/Stany Zjednoczone/Szwajcaria, 2011)

WYMYK * (reż. Gzegorz Zgliński, Polska, 2011)

WYSPA DOKTORA MOREAU (The Island of Dr. Mooreau, reż. John Frankenheimer, Stany Zjednoczone, 1996)

WYWIAD Z WAMPIREM (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, reż. Neil Jordan, Stany Zjednoczone,

Y

YUMA * (reż. Piotr Mularuk, Polska/Czechy, 2012)

Z

ZABIĆ BOBRA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2012)

ZAĆMA * (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2016)

ZA WZGÓRZAMI * (După dealuri, reż. Cristian Mungiu, Rumunia, 2012)

ZAPAŚNIK  (The Wrestler, reż. Daren Aronofsky, Stany Zjednoczone, 2008)

Z DALEKA WIDOK JEST PIĘKNY * (reż. Anna i Wilhelm Sasnal, Polska, 2011)

ZERO * (reż. Paweł Borowski, Polska, 2009)

ZE ŚMIERCIĄ JEJ DO TWARZY (Death Becomes Her, reż. Robert Zemeckis, Stany Zjednoczone, 1992)

ZIARNO PRAWDY * (reż. Borys Lankosz, Polska, 2015)

ZIMNA WOJNA * (reż. Paweł Pawlikowski, Francja/Polska/Wielka Brytania, 2018)

ZJAWA * (The Revenant, reż. Alejandro González Iñárritu, Stany Zjednoczone, 2015)

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI * (reż. Tomasz Wasilewski, Polska/Szwecja, 2016)

ZNIKAJĄCY PUNKT * (Vanishing Point, reż. Richard C. Sarafian, Stany Zjednoczone, 1971)

ZWERBOWANA MIŁOŚĆ (reż. Tadeusz Król, Polska, 2009)

Ż

ŻAR CIAŁA (Body Heat, reż. Lawrence Kasdan, Stany Zjednoczone, 1981)

ŻELAZNA DAMA * (The Iron Lady, reż. Phyllida Lloyd, Wlk. Brytania/Francja, 2011)

ŻYCIE PI  (Life of Pi, reż. Ang Lee, Stany Zjednoczone, 2012)

ŻYĆ I UMRZEĆ W LOS ANGELES (To Live and Die in L.A., reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1985)

ŻYĆ NIE UMIERAĆ * (reż. Maciej Migas, Polska, 2015)

ŻYWOT MATEUSZA  (reż. Witold Leszczyński, Polska, 1967)

*  *  *

PRZYPIS: Filmy oznaczone * omówione są w sposób bardziej kompleksowy (zwykle poświęcony jest im osobny wpis).

*

TEKSTY NA TEMAT KINA:

*

BERGMAN A SYMBOLE

*

LATARNIA MAGICZNA – PRAWDA I POZÓR KINA

*

O FILMACH KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO

*

PARNAS I SUTERENA (kino jako sztuka „wysoka” i „niska”)

*

KINO I LITERATURA

*

KONIEC KINA?

*

OSTATNIE TCHNIENIE” BUÑUELA (o autobiografii reżysera)

*

GLOBALNY KALEJDOSKOP (o Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago)

*

WOJNA JAKO WIDOWISKO („Pluton”, „Czas Apokalipsy”, „Rambo”…)

*

BARDZO WAŻNY JEST DEKALOG (wywiad z Agnieszką Holland, cz. I)

*

LUDZIE I SZCZURY (wywiad z Agnieszką Holland, cz. II)

.

WOJENNA SCHIZOFRENIA

*

RAPORT O UTRACONEJ NIEWINNOŚCI – czyli skarga zawiedzionego kinomana („War Horse”, „Hugo”, „Mission:Impossible – Ghost Protocol”)

*

ZAMIAST OSCARÓW (o filmach: „Django”, „Nędznicy”, „Argo”, „Lincoln”, „Życie Pi”, „Hobbit”, „Atlas chmur”, „Mistrz”, „Poradnik pozytywnego myślenia” i in.)

.

WYWIADY Z TWÓRCAMI KINA: Anna Dymna, Daniel Olbrychski, Janusz Zaorski, Jerzy Stuhr, Juliusz Machulski, Krystyna Janda, Krzysztof Zanussi, Lech Majewski, Franciszek Pieczka, Radosław Piwowarski, Wojciech Pszoniak.

*

Komentarzy 10 to “FILM”

  1. sarna Says:

    Chciałam skonfrontować własne odczucia z Twoimi z filmu „Chłopiec w pasiastej piżamie”, ale post się nie wyświetla. Wydaje mi się, że po Twojej recenzji deklarowałam chęć zobaczenia filmu, a teraz po oglądnięciu go jestem bardzo rozczarowana. Fajny zamysł, dobra gra aktorów, ale generalnie nic co by mnie porwało. W zasadzie opowieść o brutalnych czasach bez drastyczniejszych scen, a więc dobry materiał edukacyjny dla młodego pokolenia. Pozwoliliśmy obejrzeć film dziesięciolatce, w trakcie zadawała pytania, które uświadomiły mi, że ona zupełnie nic nie wie o tamtych realiach. Przypominała swoją świadomością poziom wiedzy filmowego Bruna. Zastanawiałam się, czy jest jakiś dobry wiek, w którym dziecku powinno się zacząć objaśniać ciemniejsze strony życia i nie wiem, to chyba jednak sprawa indywidualna. Ja w wieku 10 lat będąc na koloniach letnich byłam już w Oświęcimiu. Zafundowali mi tę wycieczkę pedagodzy i nigdy nie miałam o to do kogokolwiek pretensji.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Już się wyświetla.
      Zresztą, to nie jest właściwie recenzja z filmu, a tylko mała notka ogólnego wrażenia jakie wyniosłem ze spotkania z nim. Nie pamiętam już szczegółów, ale wiem, że mi się film podobał (o ile można powiedzieć, że się podoba film o obozie koncentracyjnym)

      Sądzę, że im późnej w swoim życiu pozna się prawdę o obozach masowej zagłady, tym lepiej. Ja dowiedziałem się o tym zbyt wcześnie i skończyło się szokiem, który miał chyba wpływ na całe moje życie (podobnie jak przeczytanie artykułu o maskarze w wiosce My Lai, jakiej dokonali na Wietnamczykach amerykańscy żołnierze).

      Ale tu chodzi też o pewien rodzaj wrażliwości, także rzeczywiste uświadomienie sobie tego, czym w istocie swojej były te zbrodnie – i jaki to następnie może mieć wpływ na sąd o człowieku, jako istocie zdolnej do takich potwornych czynów. Są dzieci, do których to nie dociera – one po prostu nie są zdolne tego zrozumieć, ani objąć myślą – nie mając więc czego przeżywać ani przyswajać. Może to i dobrze?

      • sarna Says:

        Też zadałam sobie to pytanie i nie znalazłam odpowiedzi, która by mnie nie uwierała. Chyba jednak lepiej żyć świadomie, mieć wrażliwość która pozwoli nazwać coś dobrem lub złem, pozwoli dokonywać właściwych wyborów pomiędzy nimi – mądrość ludowa głosi, że lepiej wychować się na cudzych błędach. Czytałam niedawno o córce Rudolfa Hessa, jest w wieku ok. 90 lat, a boi się ujawnić nazwisko i wizerunek. Boi się osądu i zemsty. Prawdę o ojcu poznała bardzo późno i do dziś nie do wierzy w przypisywane mu zbrodnie. Znała ciepłego, opiekuńczego ojca i nijak to się ma do portretu potwora. Jeśli świadek tamtych dni podważa ich wiarygodność to jak przekonać pokolenia, które urodziły się obecnie? Wokół coraz większa konkurencja, walka o wpływy i przywództwo, kult pieniądza i młodości, szykany innych nacji, odradzające się bojówki faszystowskie – gdzie tu wnioski z historii?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Też uważam, że lepiej żyć świadomie – nawet jeśli wiązałoby się to z jakimś dodatkowym cierpieniem

          Młode pokolenia nie myślą o tym, co się wydarzyło w XX wieku (wojenne szaleństwo, obozy masowej zagłady, totalitarne zniewolenie, wymordowanie kilkudziesięciu milionów ludzi…) – a tym samym nie zdają sobie sprawy z istoty tych wydarzeń (nie mają o tym tak naprawdę większego pojęcia) bo myślą, że to ich nie dotyczy. Niestety, mylą się, bo natura ludzka nie mogła się tak bardzo zmienić przez te kilkadziesiąt lat, które minęły od czasów II wojny światowej, od totalitarnych zbrodni nazizmu i stalinizmu. A tym samym, w każdej chwili mogą zaistnieć warunki do powtórki z rozrywki – tym bardziej, że na świecie coraz więcej „zbędnych” ludzi, których już nawet nie można wykorzystać dla własnej korzyści, więc stają się tylko balastem. A zawsze mogą się znaleźć tacy, którzy będą chcieli wymyślić – i wcielić w życie – jakieś nowe „ostateczne” (tego problemu) rozwiązanie.

          Nauki z historii nie wynosimy żadnej.

  2. sarna Says:

    Mam zaproszenie na komedię „Wkręceni” – widziałeś już może?

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      „Wkręconych” nie widziałem, ale z tego co słyszałem, nie jest to jakaś rewelacja:

      http://www.filmweb.pl/reviews/Na+niedobre-15214#

      Swoją drogą, swoim pytaniem przypomniałaś mi niezłego „Zawróconego” z Zamachowskim:

      • sarna Says:

        Zamachowski w filmie jest świetny, ale w życiu chyba ostatnio bardziej wkręcony niż zawrócony.
        Wygląda na to, że wszystko idzie do przodu i ewoluuje, tylko kino na psy schodzi. A może coraz mniej rzeczy nas bawi?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Nie odnoszę takiego wrażenia, że „kino schodzi na psy”. Mimo tego, że na ekrany trafia cały czas masa niewiele wartych filmów (ot, jak choćby wiele polskich „komedii”), to w kinach nadal można obejrzeć sporo dobrych i bardzo dobrych obrazów. Ja sam niedawno kilka takich widziałem: „Philomena”, „Nebraska”, „American Hustle”, „Gravity”, „Captain Philips”, „Her”… – to są filmy moim zdaniem warte obejrzenia (mimo, że niemal wszystkie z nich nominowano dzisiaj do Oscara ;) )
          W ten weekend wybieram się zaś na „Przeszłość” Farhadiego (reżysera filmu „Rozstanie”, który uważam za małe arcydzieło światowego kina ostatnich lat). Czekałem na ten film, bo bardzo cenię Farhadiego jako reżysera, a jeszcze bardziej – jako scenarzystę.
          Mam ochotę również na „Dallas Buyer’s Club” i najnowszy film braci Coen „Inside Llewyn Davis”.


Co o tym myślisz?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s