FILM

.

RECENZJE I NOTY O FILMACH:

*

kadry filmoweA

AFONIA I PSZCZOŁY (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2008)

AGORA  (Ágora, reż. Alejandro Amenábar, Hiszpania, 2009)

ALICJA W KRAINIE CZARÓW  (Alice in Wonderland, reż. Tim Burton, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2010)

AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, Stany Zjednoczone, 1984)

ANATOMIA ZŁA  (reż. Jacek Bromski, Polska, 2015)

ANIOŁY I DEMONY (Angels & Demons, reż. Ron Howard, Stany Zjednoczone, 2009)

ANTYCHRYST * (Antichrist, reż. Lars von Trier, Dania/Niemcy/Francja/Szwecja/ Włochy/Polska, 2009)

ARTYSTA * (The Artist, reż. Michel Hazanavicius, Francja, 2011)

ATLAS CHMUR  (Cloud Atlas, reż. Lana i Andy Wachowski & Tom Tykwer, Niemcy, 2012)

AUSTRALIA (Australia, reż. Baz Luhrmann, Australia/Stany Zjednoczone, 2008)

AUTOR WIDMO  (The Ghost Writer, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Wielka. Brytania, 2010)

AVATAR  (Avatar, reż. James Cameron, Stany Zjednoczone, 2009)

AVATAR: ISTOTA WODY (Avatar: The Shape of Water, reż. James Cameron, Stany Zjednoczone, 2022)

B

BACZYŃSKI (reż. Konrad Piwowarski, Polska, 3013)

BAD BOY – CELA DLA NIEBEZPIECZNYCH  * (reż. Janusz Mrozowski, Polska, 2012)

BAD GIRLS. CELA 77 (film dok., reż Janusz Mrozowski, Francja/Polska, 2010)

BARDO, CZYLI FAŁSZYWA KRONIKA GARŚCI PRAWD * (Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths, reż. Alejandro González Iñárritu, Meksyk, 2022)

BEJBI BLUES  (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2012)

BESTIE Z POŁUDNIOWYCH KRAIN * (Beasts of the Southern Wild, reż. Benh Zeitlin, Stany Zjednoczone, 2012)

BEZ PRZEBACZENIA * (Unforgiven, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 1992)

BEZ WSTYDU * (reż. Filip Marczewski, Polska, 2012)

BIAŁA WSTĄŻKA  (Das Weisse Band, reż. Michael Haneke, Austria/Niemcy, 2009)

BILLY BATHGATE (reż. Robert Benton, Stany Zjednoczone, 1991)

BIRD (Bird, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 1988)

BIRDMAN * (Birdman: or The Unexpected Virtue of Ignorance; reż. Alejandro González Iñárritu, Stany Zjednoczone, 2014)

BIUTIFUL * (Biutiful, reż. Alejandro González Iñárritu, Meksyk/Hiszpania, 2010)

BLUE VELVET (Blue Velvet, reż. David Lynch, Stany Zjednoczone, 1986)

BOB ROBERTS * (Bob Roberts, reż. Tim Robbins, Stany Zjednoczone, 1992)

BODY/CIAŁO * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2015)

BOHEMIAN RHAPSODY * (Bohemian Rhapsody, reż. Bryan Singer, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2018)

BOŻE CIAŁO * (reż. Jan Komasa, Polska, 2019)

BRUNO (Brüno, reż. Larry Charles, Stany Zjednoczone, 2009)

BUGSY * (Bugsy, reż. Barry Levinson, Stany Zjednoczone, 1991)

BYŁA SOBIE DZIEWCZYNA (An Education, reż. Lone Sherfig, Wielka Brytania, 2009)

C

CAŁKOWITE ZAĆMIENIE * (Total Eclipse, reż. Agnieszka Holland, Wlk. Brytania/Francja/Belgia/Włochy, 1995)

CAPOTE (Capote, reż. Bennett Miller, Stany Zjednoczone/Kanada, 2005)

CARTE BLANCHE  (reż. Jacek Lusiński, Polska, 2015)

CEZAR MUSI UMRZEĆ (Cesare deve morire, reż. Paolo i Vittorio Taviani, Włochy, 2012)

CHAPLIN * (Chaplin, reż. Richard Attenborough, Stany Zjednoczone, 1992)

CHCE SIĘ ŻYĆ * (reż. Maciej Pieprzyca, Polska, 2013)

CHEMIA * (reż. Bartosz Prokopowicz, Polska, 2015)

CHŁOPCY Z FERAJNY * (Goodefllas, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1990)

CHŁOPI * (reż. DK Welchman, Hugh Welchman; Polska/Serbia/Litwa, 2023)

CHŁOPIEC NA ROWERZE (Le gamin au vélo, reż. Jean-Pierre i Luc Dardenne, Belgia/Francja/Włochy, 2011)

CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE (Boy in the striped pyjamas, reż. Mark Herman, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2008)

CICHY CHAOS (Caos Calmo, reż. Antonio Luigi Grimaldi, Włochy/Wlk. Brytania, 2008)

CIEKAWY PRZYPADEK BENJAMINA BUTTONA (The Curious Case of Benjamin Button, reż. David Fincher, Stany Zjednoczone, 2008)

CO NAS KRĘCI, CO NAS PODNIECA? (Whatever Works, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone, 2009)

CO WIESZ O ELLY ? * (Darbareye Elly, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2009)

CUDOWNE LATO (reż. Ryszard Brylski, Polska, 2010)

CZARNA PANTERA * (Black Panther, reż. Ryan Coogler, Stany Zjednoczone, 2018)

CZARNE BRACTWO. BLACKKKLANSMAN * (BlacKkKlansman, reż. Spike Lee, Stany Zjednoczone, 2018)

CZARNY CZWARTEK. JANEK WIŚNIEWSKI PADŁ * (reż. Antoni Krauze, Polska, 2011)

CZARNY ŁABĘDŹ * (Black Swan, reż. Darren Aronofsky, Stany Zjednoczone, 2010)

CZAS APOKALIPSY  (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1979)

CZAS KRWAWEGO KSIĘŻYCA * (Killers of the Flower Moon, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 2023)

CZAS WOJNY * (War Horse, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2011)

CZERWONI * (Reds, reż. Warren Beatty, Stany Zjednoczone, 1981)

CZERWONY PAJĄK  (reż. Marcin Koszałka, Polska, 2015)

CZŁOWIEK NIEDŹWIEDŹ * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, Stany Zjednoczone, 2005)

CZUŁE SŁÓWKA  (Terms of Endearment, reż. James L. Brooks, Stany Zjednoczone, 1983)

Ć

ĆMA BAROWA * (Barfly, reż Barbet Schroeder, Stany Zjednoczone, 1987)

D

DJANGO * (Django Unchained, reż. Quentin Tarantino, Stany Zjednoczone, 2012)

DNI POŻĄDANIA (Avágyakozás napjai, reż. József Pacskovszky, Węgry, 2010)

DOLINA BOGÓW * (Valley of the Gods, reż. Lech Majewski, Luksemburg/Polska/USA, 2019)

DOM GUCCI * (House of Gucci, reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone, 2021)

DOM ZŁY  (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2009)

DRAKULA * (Dracula, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1992)

DRIVE  (Drive, reż. Nicolas Winding Refn, Stany Zjednoczone, 2011)

DRUGA PRAWDA * (Reversal of Fortune, reż. Barbet Schroeder, Stany Zjednoczone, 1990)

DRZEWO ŻYCIA * (The Tree of Life, reż. Terrence Malick, Stany Zjednoczone, 2011)

DUCHY INISHERIN (The Banshees of Inisherin, reż. Martin McDonagh, Irlandia/Wlk. Brytania/Stany Zjednoczone, 2022)

DWÓCH PAPIEŻY  (The Two Popes, reż. Fernando Meirelles; Argentyna/Stany Zjednoczone/Wielka Brytania/Włochy, 2019)

DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI (Independence Day, reż. Roland Emmerich, Stany Zjednoczone, 1996)

DZIEWCZYNA Z SZAFY * (reż. Bodo Kox, Polska, 2012)

DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM * (The Girl with the Dragon Tatoo, reż. David Fincher, USA/Szwecja/Wielka Brytania/Niemcy, 2011)

DZIĘKI BOGU * (Grâce à Dieu, reż. François Ozon, Francja)

DYWIZJON 303. HISTORIA PRAWDZIWA * (reż. Denis Delić, Polska/Wielka Brytania, 2018)

E

EGZAMIN * (Bacalaureat, reż. Cristian Mungiu, Rumunia/Francja/Belgia, 2016)

EGZORCYSTA * (The Exorcist, reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1973)

ELVIS (Elvis, reż. Baz Luhrmann, Stany Zjednoczone/Australia, 2022)

ENEN (reż. Feliks Falk, Polska, 2009)

EROTICA 2022 (reż. Joanna Bator, Gaja Grzegorzewska, Grażyna Plebanek, Olga Tokarczuk, Ilona Witkowska; Polska/Stany Zjednoczone, 2020)

ERRATUM (reż. Marek Lechki; Polska, 2011)

EUROPA, EUROPA * (reż. Agnieszka Holland, Polska/Francja/Niemcy, 1990)

EVEREST * (Everest, reż. Baltasar Kormákur, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2015)

EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY * (reż. Janusz Majewski, Polska, 2016)

F

FABELMANOWIE (The Fabelmans, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 2022)

FALA (Die Welle, reż. Dennis Gansel, Niemcy, 2008)

FANTAZJA  * (Fantasia, reż. Many People, Stany Zjednoczone, 1940)

FAWORYTA * (The Favourite, reż. Yorgos Lanthimos, Irlandia/Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 2018)

FIESTA (Fiesta, reż. Pierre Boutron, Francja, 1995)

FIGHTER  (The Fighter, reż David O. Russell, Stany Zjednoczone, 2010)

FILADELFIA * (Philadelphia, reż. Jonathan Demme, Stany Zjednoczone, 1993)

FISHER KING  (The Fisher King, reż. Terry Gilliam, Stany Zjednoczone, 1991)

FOTOGRAF  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2014)

FORTEPIAN (The Piano, reż. Jane Campion, Australia/Francja/Nowa Zelandia, 1993)

FRANCUSKI ŁĄCZNIK (The French Connection, reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1971)

FROST/NIXON (Frost/Nixon, reż. Ron Howard, Stany Zjednoczone, 2008)

FUGA * (reż. Agnieszka Smoczyńska, Czechy/Polska/Słowacja, 2018)

G

GAINSBOURG * (Gainsbourg (vie héroïque), reż. Joann Sfar, Francja/Anglia, 2010)

GALERIANKI (reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska, 2009)

GĄSIENICA ( キャタピラー, Kyatapirâ, reż. Takafumi Ohigata, Japonia, 2010)

GENERAŁ NIL (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2009)

GLORIA MUNDI * (Gloria Mundi, reż. Robert Guédiguian, Francja, 2019)

GŁÓD (Hunger, reż Steve McQueen, Irlandia, 2008)

GOMORRA (Gomorra, reż. Matteo Garrone, Włochy, 2008)

GRACZ (The Player, reż. Robert Altman, Stany Zjednoczone, 1992)

GRAN TORINO (Gran Torino, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2008)

GREEN BOOK * (Gren Book, reż. Peter Farrelly, Stany Zjednoczone, 2018)

GRIZZLY MAN * (Grizzly Man, film dok. reż. Werner Herzog, Stany Zjednoczone, 2005)

H

HABEMUS PAPAM – MAMY PAPIEŻA * (Habemus papam, reż. Nanni Moretti, Francja/Włochy, 2011)

HAMBURGER HILL (Hamburger Hill, reż. John Irvin, Stany Zjednoczone, 1987)

HANNA I JEJ SIOSTRY (Hannah and Her Sisters, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone, 1986)

HAŃBA * (Disgrace, reż. Steve Jacobs, Australia, 2008)

HISTORIA MAŁŻEŃSKA * (Marriage Story, reż. Noah Baumbach, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 2019)

HISZPANKA  (reż. Łukasz Barczyk, Polska, 2015)

HOLY MOTORS * (reż. Leos Carax, Francja/Niemcy, 2012)

HOBBIT: NIEZWYKŁA PODRÓŻ   (Hobbit: An Unexpected Journey, reż. Peter Jackson, Stany Zjednoczone/Nowa Zelandia/Wielka Brytania, 2012)

HUGO I JEGO WYNALAZEK * (Hugo, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 2011)

HUŚTAWKA (reż. Tomasz Lewkowicz, Polska, 2010)

I

IDY MARCOWE  (The Ides of March, reż. George Clooney, Stany Zjednoczone, 2011)

ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI? (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2008)

IMAGINE  (reż. Andrzej Jakimowski, Polska, 2012)

INCEPCJA * (Inception, reż. Christopher Nolan, Stany Zjednoczone, 2010)

IO * (reż. Jerzy Skolimowski, Polska/Włochy, 2022)

IRLANDCZYK * (The Irishman, reż Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 2019)

J

JAK CHCĘ GWIZDAĆ, TO GWIŻDŻĘ (Eu când vreau să fluier, fluier, reż. Florin Şerban, Rumunia, 2010)

JAK ZAKOCHANI * (ライク・サムワン・イン・ラブ, Like Someone in Love, reż. Abbas Kiarostami, Japonia, 2012)

JAK ZOSTAĆ KRÓLEM * (The King’s Speech, reż. Tom Hopper, Wielka Brytania, 2010)

11 MINUT * (reż. Jerzy Skolimowski, Irlandia/Polska, 2015)

J. EDGAR * (J. Edgar, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2011)

JENIEC KAUKAZU * (Кавказский пленник, reż. Sergiej Bodrow, Rosja/Kazachstan, 1996)

JESZCZE NIE WIECZÓR * (reż. Jacek Bławut, Polska, 2008)

JEŚLI NIE MY, TO KTO? (Wer wenn nicht wir, reż. Andres Veiel, Niemcy, 2011)

JFK * (JFK, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone/Francja, 1991)

JOANNA  (reż. Feliks Falk, Polska, 2010)

JOJO RABBIT * (Jojo Rabbit, reż. Taika Waititi, Stany Zjednoczone, 2019)

JOKER * (Joker, reż. Todd Phillips, Stany Zjednoczone, 2019)

K

KARSKI * (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2014)

KABARET (Cabaret, reż. Bob Fosse, Stany Zjednoczone, 1972)

KARBALA * (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2015)

KI (reż. Leszek Dawid, Polska, 2010)

KLER * (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2018)

KLIENT * (فروشنده‎‎  Forushandeh, reż. Asghar Farhadi, Iran/Francja, 2016)

KOBIETA I MĘŻCZYŹNI * (Ces amourslà, reż. Claude Lelouch, Francja, 2010)

KOBIETY MÓWIĄ (Women Talking, reż. Sarah Polley, Stany Zjednoczone, 2022)

KOLOR PIENIĘDZY * (The Color of Money, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1986)

KOMUNA * (Kollektivet, reż. Thomas Vinterberg, Dania/Holandia/Szwecja, 2016)

KONOPIELKA   (reż. Witold Leszcyński, Polska, 1981)

KOŃ TURYŃSKI * (A Torinói ló, reż. Béla Tarr, Węgry, 2011)

KOŁYSANKA (reż. Juliusz Machulski, Polska, 2010)

KOROWÓD (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 2007)

KRZYCZĄCY CZŁOWIEK (Un homme qui crie, reż. Mahamat Saleh Haroun, Francja/Czad, 2010)

KRÓLOWIE MAMBO (The Mambo Kings, reż. Arne Glimcher, Stany Zjednoczone, 1992)

KRÓL ŻYCIA  (reż. Jerzy Zieliński, Polska, 2015)

KSIĘŻNA DE MONTPENSIER (La princesse de Montpensier, reż. Bertrand Travernier, Francja, 2010)

KUNDUN * (Kundun, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1997)

KURIER * (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 2019)

L

LADY ŚPIEWA BLUESA * (Lady Sings the Blues, reż. Sidney J. Furie, Stany Zjednoczone, 1972)

LAS, 4 RANO * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2016)

LAWRENCE Z ARABII (Lawrence of Arabia, reż. David Lean, Wielka Brytania, 1962)

LEKTOR (The Reader, reż. Stephen Daldry, Niemcy/Stany Zjednoczone, 2008)

LE MANS ’66 * (Ford vs Ferrari, reż. James Mangold, Stany Zjednoczone, 2019)

LĘK WYSOKOŚCI (High Anxiety, reż. Mel Brooks, Stany Zjednoczone, 1997)

LĘK WYSOKOŚCI * (reż. Bartosz Konopka, Polska, 2011)

LINCOLN * (Lincoln, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 2012)

LINCZ (reż. Krzysztof Łukaszewicz, Polska, 2010)

LISTA SCHINDLERA * (Schindler’s List, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 1993)

LISTY DO M. (reż. Mitja Okorn, Polska, 2011)

Ł

ŁOWCA JELENI (Deer Hunter, reż. Michael Cimino, Stany Zjednoczone/Wlk. Brytania, 1978)

M

MAD MAX: NA DRODZE GNIEWU * (Mad Max: Fury Road, reż. George Miller, Australia/Stany Zjednoczone, 2015)

MAESTRO * (Maestro, reż. Bradley Cooper, Stany Zjednoczone, 2023)

MALOWANY PTAK * (Nabarvené ptáče, reż. Václav Mahoul, Czechy/Ukraina/Słowacja, 2019)

MAŁA MATURA 1947 (reż. Janusz Majewski, Polska, 2010)

MAŁA MOSKWA  (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2008)

MAŁE KOBIETKI * (Little Women, reż. Greta Gerwig, Stany Zjednoczone, 2019)

MANK * (Mank, reż. David Fincher, Stany Zjednoczone, 2020)

MARATON TAŃCA (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2011)

MARINA ABRAMOVIĆ: ARTYSTKA OBECNA * (Marina Abramović: The Artist Is Present, film dok. reż. Matthew Akers, Stany Zjednoczone, 2012)

MARIA SKŁODOWSKA-CURIE * (Marie Curie, reż. Marie Noelle, Belgia/Francja/Niemcy/Polska, 2016)

MARSJANIN * (The Martian, reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone, 2015)

MARTHA MARCY MAY MARLENE (Martha Marcy May Marlene, reż. Sean Durkin, Stany Zjednoczone, 2011)

MARY REILLEY * (Mary Reilley, reż. Stephen Frears, Stany Zjednoczone, 1996)

MATKA TERESA OD KOTÓW  (reż. Paweł Sala, Polska, 2010)

MEFISTO  (Mephisto,  reż. István Szabó, Węgry, 1981)

MELANCHOLIA (Melancholia, reż. Lars von Trier, Dania, 2011)

MIASTO RADOŚCI  (City of Joy, reż. Roland Joffé, Francja/Wielka Brytania, 1992)

MICHAEL (Michael, reż. Markus Schleinzer, Austria, 2011)

MIECZ DESPERACJI (必死剣 鳥刺し/Hisshiken torisashi, reż. Hideyuki Hirayama, Japonia,  2010)

MILCZENIE OWIEC * (The Silence of the Lambs, reż. Jonathan Demme, Stany Zjednoczone, 1991)

MIŁOŚĆ * (Amour, reż. Michael Haneke, Austria/Francja/Niemcy, 2012)

MIŁOŚĆ (reż. Sławomir Fabicki, Polska, 2012)

MINARI * (Minari, reż. Lee Isaac Chung, Stany Zjednoczone, 2020)

MISSION: IMPOSSIBLE – GHOST PROTOCOL (reż. Brad Bird, Stany Zjednoczone, 2011)

MISTRZ  (The Master, reż. Paul Thomas Anderson, Stany Zjednoczone, 2012)

MISTYFIKACJA (reż. Jacek Koprowicz, Polska, 2010)

MŁODY FRANKENSTEIN (Young Frankenstein, reż. Mel Brooks, Stany Zjednoczone, 1974)

MŁYN I KRZYŻ * (reż. Lech Majewski, Polska/Szwecja, 2011)

MOJA KREW (reż. Marcin Wrona, Polska, 2009)

MONACHIUM (Munich, reż. Steven Spielberg, Francja/Kanada/Stany Zjednoczone, 2005)

MOSKWA NAD RZEKĄ HUDSON (Moscow on the Hudson, reż. Paul Mazursky, Stany Zjednoczone, 1984)

MÓJ BIEGUN (reż. Marcin Głowacki, Polska, 2011)

MÓJ ROWER * (reż. Piotr Trzaskalski, Polska, 2012)

MÓJ TYDZIEŃ Z MARILYN * (My Week with Marilyn, reż. Simon Curtis, Wielka Brytania/USA, 2011)

N

NAGI INSTYNKT  (Basic Instinct, reż. Paul Verhoeven, Stany Zjednoczone/Francja, 1992)

NA LOS SZCZĘŚCIA, BALTAZARZE (Au Hasard Balthazar, reż. Robert Bresson, Francja, 1966)

NANNERL, SIOSTRA MOZARTA (Nannerl, la soeur de Mozart, reż. René Féret, Francja, 2010)

NAPOLEON * (Napoleon, reż. Ridley Scott, Wielka Brytania/Stany Zjednoczone, 2023)

NA RAUSZU * (Druk, reż. Thomas Vinterberg, Dania/Holandia/Szwecja, 2020)

NARODZINY GWIAZDY * (A Star Is Born, reż. Frank Pierson, Stany Zjednoczone, 1976)

NARODZINY GWIAZDY * (A Star Is Born, reż. Bradley Cooper, Stany Zjednoczone, 2018)

NA SKRÓTY (Short Cuts, reż. Robert Altman, Stany Zjednoczone, 1993)

NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN (Im Westen nichts Neues, reż. Edward Berger, Stany Zjednoczone/Niemcy, 2022)

NĘDZNICY * (Les Misérables, reż. Tom Hooper, Wlk. Brytania, 2012)

NIEBEZPIECZNA METODA (A Dangerous Method, reż. David Cronenberg, Niemcy/Kanada, 2011)

NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI * (Dangerous Liaisons, reż. Stephen Frears, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 1988)

NIE CZAS UMIERAĆ * (No Time to Die, reż. Cary Joji Fukunaga, Wielka. Brytania/Stany Zjednoczone, 2021)

NIE MA NAS W DOMU * (Sorry We Missed You, reż. Ken Loach, Wielka Brytania/Francja/Belgia, 2019)

NIEMOŻLIWE * (The Impossible, reż. Juan Antonio Bayona, Hiszpania, 2012)

NIEOCZEKIWANA ZMIANA MIEJSC (Trading Places, reż. John Landis, Stany Zjednoczone, 1983)

NIE PATRZ W GÓRĘ (Don’t Look Up, reż. Adan McKay, Stany Zjednoczone, 2021)

NIEPOKONANI * (The Way Back, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 2010)

NIETYKALNI (The Untouchables, reż. Brian De Palma, Stany Zjednoczone, 1987)

NIEULOTNE (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2012)

NIEWINNE * (Les Innocentes, reż. Anne Fontaine, Belgia/Francja/Polska, 2016)

NIXON * (Nixon, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1995)

NOMADLAND * (Nomadland, reż. Chloé Zhao, Stany Zjednoczone, 2020)

O

OBCE CIAŁO * (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2014)

OBIECUJĄCA. MŁODA. KOBIETA. * (Promising Young Woman, reż. Emerald Fennell, Stany Zjednoczone, 2020)

OBŁAWA * (reż. Marcin Krzyształowicz, Polska, 2012)

OBYWATEL MILK  (Milk, reż. Gus Van Sandt, Stany Zjednoczone, 2008)

OJCIEC * (The Father, reż. Florian Zeller, Wielka. Brytania, 2020)

OJCIEC CHRZESTNY * (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1972)

OJCIEC CHREZESTNY III * (The Godfather: Part III, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1990)

O MIŁOŚCI I INNYCH DEMONACH (Del amor y otros demonios, reż. Hilda Hidalgo, Kostaryka, 2009)

O MIŁOŚCI I MAKARONACH (Mine vaganti, reż. Ferzan Ozpetek, Włochy, 2010)

OPERACJA ARGO * (Argo, reż. Ben Affleck, Stany Zjednoczone, 2012)

OPPENHEIMER * (reż. Christopher Nolan, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 2023)

OPÓR  (Defiance, reż. Edward Zwick, Stany Zjednoczone, 2008)

80 MILIONÓW (reż. Waldemar Krzystek, Polska, 2011)

OSTATNIA AKCJA (reż. Michał Rogalski, Polska, 2009)

OSTATNIA RODZINA * (reż. Jan P. Matuszyński, Polska, 2016)

OSTATNIA STACJA (The Last Station, reż. Michael Hoffman, Niemcy/Rosja/Wielka Brytania, 2009)

OSTATNI POJEDYNEK * (The Last Duel, reż. Ridley Scott, Wielka Brytania/Stany Zjednoczone, 2021)

OSTATNI RAPORT ANNY (Utolso jelentes Annarol, reż. Márta Mészáros, Węgry, 2009)

OTO SPINAL TAP (This Is Spinal Tap, reż. Rob Reiner, Stany Zjednoczone, 1984)

OTWARTE SERCE (À coeur ouvert, reż. Marion Laine, Argentyna/Francja, 2012)

P

PAN TADEUSZ * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 1999)

PANIE DULSKIE * (reż. Filip Bajon, Polska, 2015)

PAPUSZA * (reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze, Polska, 2013)

PARASITE * (Gisaengchung, reż. Bong Joon-ho, Korea Południowa, 2019)

PASJA * (The Passion of the Christ, reż. Mel Gibson, Stany Zjednoczone, 2004)

PATTON  (Patton, reż. Franklin J. Schaffner, Stany Zjednoczone, 1970)

PEWNEGO RAZU W HOLLYWOOD * (Once Upon a Time in Hollywood, reż. Quentin Tarantino, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania/Chiny, 2019)

PIĘCIU BRACI * (Da 5 Bloods, reż. Spike Lee, Stany Zjednoczone, 2020)

PIĘĆ ŁATWYCH UTWORÓW * (Five Easy Pieces, reż. Bob Rafelson, Stany Zjednoczone, 1970)

5 x FAWELA, TERAZ PRZEZ NAS  (5 x Favela, Agora por Nós Mesmos, reż. Cacau Amaral, Cadu Barcelos, Luciana Bezerra, Manaira Carneiro, Rodrigo Felha, Wagner Novais, Luciano Vidigal; Brazylia, 2010)

PIĘKNA WIEŚ PIĘKNIE PŁONIE  (Лепа села лепо горе, reż. Srdan Dragojević, Jugosławia, 1996)

PILECKI (reż. Mirosław Krzyszkowski, Polska, 2015)

PIŁSDUDSKI * (reż. Michał Rosa, Polska, 2019)

PINA * (Pina, reż. Wim Wenders, Niemcy, 2011)

PLANETA SINGLI * (reż. Mitja Okorn, Polska, 2016)

PLUTON * (Platoon, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1986)

POCZTÓWKI ZNAD KRAWĘDZI (Postcards from the Edge, reż. Mike Nichols, Stany Zjednoczone/Francja, 1990)

POGORZELISKO * (Incendies, reż. Denis Villeneuve, Kanada, 2010)

POKŁOSIE (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 2012)

POLICYJNY, PRZYMIOTNIK (Poliţist, adjectiv, reż. Corneliu Porumboiu, Rumunia, 2009)

POLITYKA * (reż. Patryk Vega, Polska, 2019)

POPIEŁUSZKO. WOLNOŚĆ JEST W NAS (reż. Rafał Wieczyński, Polska, 2010)

PORADNIK POZYTYWNEGO MYŚLENIA   (Silver Linings Playbook, reż. David O. Russell, Stany Zjednoczone, 2012)

PORTRET KOBIETY W OGNIU  (Portrait de la jeune fille en feu; reż. Céline Sciamma, Francja, 2019)

POST TENEBRAS LUX * (reż. Carlos Reygadas, Francja/Holandia/Meksyk/Niemcy, 2012)

POWIDOKI * (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2016)

POWRÓT * (reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska, 2018)

POWRÓT BATMANA * (Batman Returns, reż. Tim Burton, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 1992)

POZYTYWKA * (Music Box, reż. Costa-Gavras, Stany Zjednoczone, 1989)

POŻEGNANIE  (Bé Omid é Dida, reż. Mohammad Rasoulof, Iran, 2011)

POŻEGNANIE Z AFRYKĄ (Out of Africa, reż. Sydney Pollack, Stany Zjednoczone, 1985)

PRACUJĄCA DZIEWCZYNA (Working Girl, reż. Mike Nichols, Stany Zjednoczone, 1988)

PRAWDZIWE MĘSTWO (True Grit, reż Joel & Ethan Coen, Stany Zjednoczone, 2010)

PRECIOUS (Precious, reż Lee Daniels, Stany Zjednoczone, 2009)

PRETTY WOMAN (Pretty Woman, reż. Garry Marshall, Stany Zjednoczone, 1990)

PROBLEMAT (Problema, film dok. reż. Ralf Schmerberg, Niemcy, 2010)

PROCES SIÓDEMKI Z CHICAGO * (The Trial of the Chicago 7, reż. Aaron Sorkin, Stany Zjednoczone, 2020)

PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE * (reż. Arkadiusz Jakubik, Polska, 2016)

PROSTO Z MOSTU  (Straight Talk, reż. Bernet Kellman, Stany Zjednoczone, 1992)

PRZERWANE OBJĘCIA (Los Abrazos rotos, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2010)

PRZESILENIE ZIMOWE * (The Holdovers, reż. Alexander Payne, Stany Zjednoczone, 2023)

PRZYJDŹ ZOBACZYĆ RAJ  (Come See the Paradise, reż. Alan Parker, Stany Zjednoczone, 1990)

PRZYLĄDEK STRACHU (Cape Fear, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1991)

PSY II. OSTATNIA KREW *  (reż. Władysław Pasikowski, Polska, 1994)

R

RAMBO: PIERWSZA KREW *  (Rambo: First Blood, reż. Ted Kotcheff, Stany Zjednoczone, 1982)

RENOIR * (Renoir, reż. Gilles Bourdos, Francja, 2012)

REWERS  (reż. Borys Lankosz, Polska, 2009)

REWIZYTA (reż. Krzysztof Zanussi, Polska, 2009)

ROBOCOP * (RoboCop, reż. Paul Verhoeven, Stany Zjednoczone, 1987)

ROCKETMAN * (Rocketman, reż. Dexter Fletcher, Wielka Brytania, 2019)

ROK PRZESTĘPNY  (Año bisiesto, reż. Michael Rowe, Meksyk, 2010)

ROMA * (Roma, reż. Alfonso Cuarón, Meksyk/Stany Zjednoczone, 2018)

ROMAN POLAŃSKI: MOJE ŻYCIE * (Roman Polanski: A Film Memoir, film dok. reż. Laurent Bouzereau, Niemcy/Wielka Brytania/Włochy, 2011)

ROZMOWA (The Conversation, reż. Francis Ford Coppola, Stany Zjednoczone, 1974)

ROZSTANIE * (Jodaeiye Nader az Simin, reż. Asghar Farhadi, Iran, 2011)

RÓŻA (The Rose, reż. Mark Rydell, Stany Zjednoczone, 1979)

RÓŻA * (reż. Wojciech Smarzowski, Polska, 2011)

RÓŻYCZKA * (reż. Jan Kidawa-Błoński, Polska, 2010)

RUBY (Ruby, reż. John Mackenzie, Stany Zjednoczone/Japonia/Wielka Brytania, 1992)

RUSAŁKA  (Русалка, reż. Anna Mielikian, Rosja, 2007)

RZEŹ * (Carnage, reż. Roman Polański, Francja/Niemcy/Hiszpania/Polska, 2011)

S

SALA SAMOBÓJCÓW * (reż. Jan Komasa, Polska, 2011)

SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER * (reż. Jan Komasa, Polska, 2020)

SENTYMENT CIAŁA (Le Sentiment de la Chair, reż. Roberto Garzelli, Francja, 2010)

SERAFINA  (Séraphine, reż. Martin Provost, Francja/Belgia, 2008)

SICARIO * (Sicario, reż. Denis Villeneuve, Stany Zjednoczone, 2015)

SIEDEM LAT W TYBECIE * (Seven Years in Tibet, reż. Jean-Jacques Annaud, Stany Zjednoczone/Wielka Brytania, 1997)

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ  (La piel que habito, reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania, 2011)

SKYFALL (Skyfall, reż. Sam Mendes, Wielka Brytania/Stany Zjednoczone, 2012)

SLUMDOG. MILIONER Z ULICY  (Slumdog Millionaire, reż. Danny Boyle, Wielka Brytania, 2008)

SŁODKIE MARZENIA * (Sweet Dreams, reż. Karel Reisz, Stany Zjednoczone, 1985)

SŁODKI KONIEC DNIA * ( reż. Jacek Borcuch, Polska, 2019)

SMAK WIŚNI * (Ta’m-e gīlās, reż. Abbas Kiarostami, Iran, 1997)

SNAJPER * (American Sniper, reż. Clint Eastwood, Stany Zjednoczone, 2014)

THE SOCIAL NETWORK * (The Social Network, reż. David Fincher, Stany Zjednoczone, 2010)

SOLID GOLD * (reż. Jacek Bromski, Polska, 2019)

SOUND OF METAL * (Sound of Metal, reż Darius Marder, Stany Zjednoczone, 2019)

SPADKOBIERCY * (The Descendants, reż. Alexander Payne, Stany Zjednoczone, 2011)

SPIS CUDZOŁOŻNIC * (reż. Jerzy Stuhr, Polska, 1995)

SPONSORING * (Elles, reż. Małgorzata Szumowska, Francja/Polska/Niemcy, 2011)

SPRAWA KRAMERÓW (Kramer Vs. Kramer, reż. Robert Benton, Stany Zjednoczone, 1979)

127 GODZIN * (127 Hours, reż. Danny Boyle, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, 2010)

STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW  (Dead Poets Society, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 1989)

STREFA INTERESU * (The Zone of Interest, reż. Jonathan Glazer, Wielka Brytania/Polska, 2023)

SUPERMARKET ( reż. Maciej Żak, Polska, 2012)

SWEAT * (Sweat, reż. Magnus von Horn, Polska/Szwecja, 2020)

SYBERIADA POLSKA * (reż. Janusz Zaorski, Polska, 2013)

SZCZĘKI (Jaws, reż. Steven Spielberg, Stany Zjednoczone, 1975)

SZPIEG * (Tinker Tailor Soldier Spy, reż. Tomas Alfredson, Wielka Brytania/Francja, 2011)

SZUKAJĄC ERYKA (Looking for Eric, reż. Ken Loach, Francja/Belgia/Wielka Brytania, 2009)

Ś

ŚLUBY PANIEŃSKIE  (reż. Filip Bajon, Polska, 2010)

ŚMIETNISKO (Waste Land, film dok. reż Lucy Walker, Brazylia, 2011)

ŚWIADEK (Witness, reż. Peter Weir, Stany Zjednoczone, 1985)

ŚWIAT WAYNE’A  (Wayne’s World, reż. Penelope Spheeris, Stany Zjednoczone, 1992)

ŚWIĘTY INTERES (reż. Maciej Wojtyszko, Polska, 2010)

ŚWINKI (reż. Robert Gliński, Polska/Niemcy, 2009)

T

TAMARA DREWE (Tamara Drewe, reż. Stephen Frears, Wielka Brytania)

TAKSÓWKARZ * (Taxi Driver, reż. Martin Scorsese, Stany Zjednoczone, 1976)

TANGO I CASH (Tango & Cash, reż. Andriej Konczałowski, Albert Magnoli, Stany Zjednoczone, 1989)

TAŃCZĄCY Z WILKAMI * (Dances with Wolves, reż. Kevin Costner, Stany Zjednoczone, 1990)

TÁR (Tár, reż. Todd Field, Stany Zjednoczone/Niemcy, 2022)

TATARAK (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2009)

TELEPASJA (Broadcast News, reż. James L. Brooks, Stany Zjednoczone, 1987)

THELMA I LOUISA (Thelma & Louise, reż. Ridley Scott, Stany Zjednoczone, 1991)

TOP GUN: MAVERICK (Top Gun: Maverick, reż. Joseph Kosinski, Stany Zjednoczone, 2022)

TRIUMF DUCHA * (Triuph of the Spirit, reż. Robert M. Young, Stany Zjednoczone,1989)

TRZY MINUTY. 21:37 * (reż. Maciej Ślesicki, Polska, 2009)

TRYUMF WOLI * (Triumph des Willens, film dok. reż. Leni Riefenstahl, Niemcy, 1934)

TWISTER (Twister, reż. Jan De Bont, Stany Zjednoczone, 1996)

TYLKO 6.5 * (Metri Shesh-o Nim; reż. Saeed Roustaee, Iran, 2019)

1920 BITWA WARSZAWSKA * (reż. Jerzy Hoffman, Polska, 2011)

1917 * (1917, reż. Sam Mendes, Wielka Brytania, 2019)

U

UCIEKAJĄCY POCIĄG  (Runaway Train, reż. Andriej Konczalowski, Stany Zjednoczone/Izrael, 1985)

UKRYTE ŻYCIE * (A Hidden Life, reż. Terrence Malick, Stany Zjednoczone/Niemcy, 2019)

UN PLUS UNE * (reż. Claude Lelouch, Francja, 2015)

UPADEK  (Falling Down, reż. Joel Schumacher, USA/Francja/Wielka Brytania, 1993)

URODZENI W 68  (Nés en 68 , reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja, 2008)

URODZONY 4 LIPCA * (Born on the Fourth of July, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1989)

UWIKŁANIE * (reż. Jacek Bromski, Polska, 2011)

V

VICE * (Vice, reż. Adam McKay, Stany Zjednoczone, 2018)

VICKY CRISTINA BARCELONA (Vicky Cristina Barcelona, reż. Woody Allen, Stany Zjednoczone/Hiszpania, 2008)

W

WALL STREET  (Wallstreet, reż. Oliver Stone, Stany Zjednoczone, 1987)

WALKIRIA  (Valkyrie, reż. Bryan Singer, Stany Zjednoczone, 2008)

WAŁĘSA, CZŁOWIEK Z NADZIEI *  (reż. Andrzej Wajda, Polska, 2013)

WARSAW BY NIGHT  (reż. Natalia Koryncka-Gruz, Polska, 2014)

WĄTPLIWOŚĆ  (Doubt, reż. John Patrick Shanley, Stany Zjednoczone, 2008)

W CIEMNOŚCI * (In Darkness, reż. Agnieszka Holland, Polska/Kanada/Niemcy, 2011)

WENECJA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2010

WERDYKT (The Verdict, reż. Sidney Lumet, Stany Zjednoczone, 1982)

WICHRY KOŁYMY * (Whitin the Whirlwind, reż. Marleen Gorris, Belgia/Polska/Niemcy, 2010)

WIELKI CHŁÓD (The Big Chill, reż. Lawrence Kasdan, Stany Zjednoczone, 1983)

WIELKIE KULE OGNIA (Great Balls of Fire, reż. Jim McBride, Stany Zjednoczone, 1989)

WIELKI GATSBY * (Great Gatsby, reż. Baz Luhrmann, Australia/Stany Zjednoczone, 2013)

W IMIENIU DIABŁA   (reż. Barbara Sass, Polska, 2011)

W IMIĘ  * (reż. Małgorzata Szumowska, Polska, 2012)

W ŁÓŻKU Z MADONNĄ * (Madonna: Truth or Dare, film dok., reż. Alek Keshishian, Stany Zjednoczone, 1991)

WOJNA POLSKO-RUSKA * (reż. Xawery Żuławski, Polska, 2009)

WROGOWIE LUDU * (Enemies of the People, film dok. reż. Thet Sambath & Rob Lemkin, Kambodża/Wielka Brytania, 2009)

WRÓG NUMER JEDEN  * (Zero Dark Thirty, reż. Kathryn Bigelow, Stany Zjednoczone, 2012)

WSPANIALI BRACIA BAKEROWIE * (The Fabulous Baker Boys, reż. Steve Kloves, Stany Zjednoczone, 1989)

WSTYD * (Shame, reż. Steve McQueen, Wielka Brytania, 2011)

WSZYSTKO, CO KOCHAM (reż. Jacek Borcuch, Polska, 2009)

WSZYSTKO WSZĘDZIE NARAZ (Everything Everywhere All at Once, reż. Daniel Kwan, Daniel Scheiner, Stany Zjednoczone, 2022)

W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness, reż. Ruben Östlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Wielka Brytania/Meksyk/Dania/Grecja/Szwajcaria/Stany Zjednoczone/Turcja, 2022)

WUJEK BOONMEE, KTÓRY POTRAFI PRZYWOŁAĆ SWOJE POPRZEDNIE WCIELENIA * (ลุงบุญมีระลึกชาติ, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, 2010)

WYBÓR ZOFII * (Sophie’s Choice, reż. Alan J. Pakula, Stany Zjednoczone, 1982)

WYGRANY * (The Winner, reż. Wiesław Saniewski, Polska/Stany Zjednoczone/Szwajcaria, 2011)

WYMYK * (reż. Gzegorz Zgliński, Polska, 2011)

WYSPA DOKTORA MOREAU (The Island of Dr. Mooreau, reż. John Frankenheimer, Stany Zjednoczone, 1996)

WYWIAD Z WAMPIREM (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, reż. Neil Jordan, Stany Zjednoczone, 1994)

Y

YUMA * (reż. Piotr Mularuk, Polska/Czechy, 2012)

Z

ZABIĆ BOBRA * (reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 2012)

ZAĆMA * (reż. Ryszard Bugajski, Polska, 2016)

ZA WZGÓRZAMI * (După dealuri, reż. Cristian Mungiu, Rumunia, 2012)

ZAPAŚNIK  (The Wrestler, reż. Daren Aronofsky, Stany Zjednoczone, 2008)

Z DALEKA WIDOK JEST PIĘKNY * (reż. Anna i Wilhelm Sasnal, Polska, 2011)

ZERO * (reż. Paweł Borowski, Polska, 2009)

ZE ŚMIERCIĄ JEJ DO TWARZY (Death Becomes Her, reż. Robert Zemeckis, Stany Zjednoczone, 1992)

ZIARNO PRAWDY * (reż. Borys Lankosz, Polska, 2015)

ZIMNA WOJNA * (reż. Paweł Pawlikowski, Francja/Polska/Wielka Brytania, 2018)

ZJAWA * (The Revenant, reż. Alejandro González Iñárritu, Stany Zjednoczone, 2015)

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI * (reż. Tomasz Wasilewski, Polska/Szwecja, 2016)

ZNIKAJĄCY PUNKT * (Vanishing Point, reż. Richard C. Sarafian, Stany Zjednoczone, 1971)

ZWERBOWANA MIŁOŚĆ (reż. Tadeusz Król, Polska, 2009)

Ż

ŻAR CIAŁA (Body Heat, reż. Lawrence Kasdan, Stany Zjednoczone, 1981)

ŻELAZNA DAMA * (The Iron Lady, reż. Phyllida Lloyd, Wielka Brytania/Francja, 2011)

ŻYCIE PI  (Life of Pi, reż. Ang Lee, Stany Zjednoczone, 2012)

ŻYĆ I UMRZEĆ W LOS ANGELES (To Live and Die in L.A., reż. William Friedkin, Stany Zjednoczone, 1985)

ŻYĆ NIE UMIERAĆ * (reż. Maciej Migas, Polska, 2015)

ŻYWOT MATEUSZA  (reż. Witold Leszczyński, Polska, 1967)

*  *  *

PRZYPIS: Filmy oznaczone * omówione są w sposób bardziej kompleksowy (zwykle poświęcony jest im osobny wpis).

*

TEKSTY NA TEMAT KINA:

.

WYWIADY Z TWÓRCAMI KINA: Anna Dymna, Daniel Olbrychski, Jan Komasa, Janusz Zaorski, Jerzy Stuhr, Juliusz Machulski, Krystyna Janda, Krzysztof Zanussi, Lech Majewski, Franciszek Pieczka, Radosław Piwowarski, Wojciech Pszoniak

.

–  BERGMAN A SYMBOLE

.

LATARNIA MAGICZNA – PRAWDA I POZÓR KINA

 .

–  O FILMACH KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO

.

–  KINO I KRYTYKA (czy krytycy filmowi są potrzebni?)

.

–  PARNAS I SUTERENA (kino jako sztuka „wysoka” i „niska”)

.

–  KINO I LITERATURA

.

–  KONIEC KINA?

.

–  OSTATNIE TCHNIENIE” BUÑUELA (o autobiografii reżysera)

.

–  WOJNA JAKO WIDOWISKO („Pluton”, „Czas Apokalipsy”, „Rambo”…)

.

–  BARDZO WAŻNY JEST DEKALOG (wywiad z Agnieszką Holland, cz. I)

.

–  LUDZIE I SZCZURY (wywiad z Agnieszką Holland, cz. II)

.

–  WOJENNA SCHIZOFRENIA

.

–  RAPORT O UTRACONEJ NIEWINNOŚCI – czyli skarga zawiedzionego kinomana („War Horse”, „Hugo”, „Mission:Impossible – Ghost Protocol”)

.

–  ZAMIAST OSCARÓW (o filmach: „Django”, „Nędznicy”, „Argo”, „Lincoln”, „Życie Pi”, „Hobbit”, „Atlas chmur”, „Mistrz”, „Poradnik pozytywnego myślenia” i in.)

.

–  „ZIMNA WOJNA” – o filmie rozmawiam z polsko-amerykańskim krytykiem filmowym Zbigniewem Banasiem

.

–  IS IT A WONDERFUL LIFE? – albo o tym, czy kino ukradło Boże Narodzenie  (o amerykańskim kinie świątecznym)

.

–  KINO W 2023 – filmowe podsumowanie roku

.

*

Komentarzy 15 to “FILM”

  1. sarna Says:

    Chciałam skonfrontować własne odczucia z Twoimi z filmu „Chłopiec w pasiastej piżamie”, ale post się nie wyświetla. Wydaje mi się, że po Twojej recenzji deklarowałam chęć zobaczenia filmu, a teraz po oglądnięciu go jestem bardzo rozczarowana. Fajny zamysł, dobra gra aktorów, ale generalnie nic co by mnie porwało. W zasadzie opowieść o brutalnych czasach bez drastyczniejszych scen, a więc dobry materiał edukacyjny dla młodego pokolenia. Pozwoliliśmy obejrzeć film dziesięciolatce, w trakcie zadawała pytania, które uświadomiły mi, że ona zupełnie nic nie wie o tamtych realiach. Przypominała swoją świadomością poziom wiedzy filmowego Bruna. Zastanawiałam się, czy jest jakiś dobry wiek, w którym dziecku powinno się zacząć objaśniać ciemniejsze strony życia i nie wiem, to chyba jednak sprawa indywidualna. Ja w wieku 10 lat będąc na koloniach letnich byłam już w Oświęcimiu. Zafundowali mi tę wycieczkę pedagodzy i nigdy nie miałam o to do kogokolwiek pretensji.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Już się wyświetla.
      Zresztą, to nie jest właściwie recenzja z filmu, a tylko mała notka ogólnego wrażenia jakie wyniosłem ze spotkania z nim. Nie pamiętam już szczegółów, ale wiem, że mi się film podobał (o ile można powiedzieć, że się podoba film o obozie koncentracyjnym)

      Sądzę, że im późnej w swoim życiu pozna się prawdę o obozach masowej zagłady, tym lepiej. Ja dowiedziałem się o tym zbyt wcześnie i skończyło się szokiem, który miał chyba wpływ na całe moje życie (podobnie jak przeczytanie artykułu o maskarze w wiosce My Lai, jakiej dokonali na Wietnamczykach amerykańscy żołnierze).

      Ale tu chodzi też o pewien rodzaj wrażliwości, także rzeczywiste uświadomienie sobie tego, czym w istocie swojej były te zbrodnie – i jaki to następnie może mieć wpływ na sąd o człowieku, jako istocie zdolnej do takich potwornych czynów. Są dzieci, do których to nie dociera – one po prostu nie są zdolne tego zrozumieć, ani objąć myślą – nie mając więc czego przeżywać ani przyswajać. Może to i dobrze?

      • sarna Says:

        Też zadałam sobie to pytanie i nie znalazłam odpowiedzi, która by mnie nie uwierała. Chyba jednak lepiej żyć świadomie, mieć wrażliwość która pozwoli nazwać coś dobrem lub złem, pozwoli dokonywać właściwych wyborów pomiędzy nimi – mądrość ludowa głosi, że lepiej wychować się na cudzych błędach. Czytałam niedawno o córce Rudolfa Hessa, jest w wieku ok. 90 lat, a boi się ujawnić nazwisko i wizerunek. Boi się osądu i zemsty. Prawdę o ojcu poznała bardzo późno i do dziś nie do wierzy w przypisywane mu zbrodnie. Znała ciepłego, opiekuńczego ojca i nijak to się ma do portretu potwora. Jeśli świadek tamtych dni podważa ich wiarygodność to jak przekonać pokolenia, które urodziły się obecnie? Wokół coraz większa konkurencja, walka o wpływy i przywództwo, kult pieniądza i młodości, szykany innych nacji, odradzające się bojówki faszystowskie – gdzie tu wnioski z historii?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Też uważam, że lepiej żyć świadomie – nawet jeśli wiązałoby się to z jakimś dodatkowym cierpieniem

          Młode pokolenia nie myślą o tym, co się wydarzyło w XX wieku (wojenne szaleństwo, obozy masowej zagłady, totalitarne zniewolenie, wymordowanie kilkudziesięciu milionów ludzi…) – a tym samym nie zdają sobie sprawy z istoty tych wydarzeń (nie mają o tym tak naprawdę większego pojęcia) bo myślą, że to ich nie dotyczy. Niestety, mylą się, bo natura ludzka nie mogła się tak bardzo zmienić przez te kilkadziesiąt lat, które minęły od czasów II wojny światowej, od totalitarnych zbrodni nazizmu i stalinizmu. A tym samym, w każdej chwili mogą zaistnieć warunki do powtórki z rozrywki – tym bardziej, że na świecie coraz więcej „zbędnych” ludzi, których już nawet nie można wykorzystać dla własnej korzyści, więc stają się tylko balastem. A zawsze mogą się znaleźć tacy, którzy będą chcieli wymyślić – i wcielić w życie – jakieś nowe „ostateczne” (tego problemu) rozwiązanie.

          Nauki z historii nie wynosimy żadnej.

  2. sarna Says:

    Mam zaproszenie na komedię „Wkręceni” – widziałeś już może?

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      „Wkręconych” nie widziałem, ale z tego co słyszałem, nie jest to jakaś rewelacja:

      http://www.filmweb.pl/reviews/Na+niedobre-15214#

      Swoją drogą, swoim pytaniem przypomniałaś mi niezłego „Zawróconego” z Zamachowskim:

      • sarna Says:

        Zamachowski w filmie jest świetny, ale w życiu chyba ostatnio bardziej wkręcony niż zawrócony.
        Wygląda na to, że wszystko idzie do przodu i ewoluuje, tylko kino na psy schodzi. A może coraz mniej rzeczy nas bawi?

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Nie odnoszę takiego wrażenia, że „kino schodzi na psy”. Mimo tego, że na ekrany trafia cały czas masa niewiele wartych filmów (ot, jak choćby wiele polskich „komedii”), to w kinach nadal można obejrzeć sporo dobrych i bardzo dobrych obrazów. Ja sam niedawno kilka takich widziałem: „Philomena”, „Nebraska”, „American Hustle”, „Gravity”, „Captain Philips”, „Her”… – to są filmy moim zdaniem warte obejrzenia (mimo, że niemal wszystkie z nich nominowano dzisiaj do Oscara ;) )
          W ten weekend wybieram się zaś na „Przeszłość” Farhadiego (reżysera filmu „Rozstanie”, który uważam za małe arcydzieło światowego kina ostatnich lat). Czekałem na ten film, bo bardzo cenię Farhadiego jako reżysera, a jeszcze bardziej – jako scenarzystę.
          Mam ochotę również na „Dallas Buyer’s Club” i najnowszy film braci Coen „Inside Llewyn Davis”.

  3. Gniewko Lewandowski Says:

    Przyjemnie mi się czyta nawet te recenzje, które sam napisałbym polemicznie. To rzadkie – szacun.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Niektóre z nich napisałem przed ponad ćwierćwieczem. Kiedy ostatnio zajrzałem do nich, to sam się zdziwiłem swojej… naiwności. Ale z wiekiem coraz wyraźniej chyba widziałem to, co mi się rzeczywiście podobało. Resztą (chodzi mi o mainstream) coraz częściej byłem rozczarowany.


Co o tym myślisz?