„DOLINA BOGÓW”, ALBO O WYCISKANIU SOKU Z KAMIENIA (kilka uwag o najnowszym filmie Lecha Majewskiego)

Wśród tytułów 31. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce znalazła się również „Dolina Bogów” – najnowszy film Lecha Majewskiego, będącego wśród polskich reżyserów postacią niezwykłą. On sam mówi o sobie, że jest w polskim kinie outsiderem, a nawet banitą. Dodam, że jest on również poetą, malarzem, pisarzem – artystą wszechstronnym, dla którego kino stanowi medium, za pomocą którego można doskonale posługiwać się symbolami w próbach dotarcia do Tajemnicy i głębi ludzkiego wnętrza.

.

John Malkovich jako najbogatszy człowiek świata w „Dolinie Bogów” Lecha Majewskiego

.

       Muszę przyznać, że nie czuję się na siłach, by napisać recenzję „Doliny Bogów” – i to z kilku względów.

Po pierwsze – z powodu mojego osobistego stosunku do Lecha Majewskiego, którego zawsze bardzo ceniłem, którego karierę śledziłem, którego sposób widzenia świata i sztuki bardzo się pokrywa z moim (w jego i moim… posłużę się tu określeniem samego Majewskiego… pejzażu intymnym, znalazło się – toute proportion gardée – zadziwiająco wiele punktów stycznych); i wreszcie – co jest trochę paradoksalne – z powodu naszego spotkania, które trwało kilka godzin i miało miejsce zaledwie wczoraj (wbrew pozorom to, co powinno mi dostarczyć amunicji do napisania takiego tekstu, w pewien sposób mnie obezwładnia).

Po drugie – film Majewskiego jest tak oryginalny, specyficzny i niezwykły (zarówno w formie, jak i w treści), że wymyka się według mnie standardowej metodyce pisania recenzji filmowej, stawiając pod znakiem zapytania możliwość wyartykułowania czegoś adekwatnego do tego, co zawiera się w symbolicznej tkance znaczeniowej obrazu. Tym bardziej, że „Dolinę Bogów” wypełnia takie mnóstwo symboli i metafor, które same w sobie mogą być wieloznaczne, albo – co gorsze – wymykające się nie tylko znaczeniom i sensom, ale i samym interpretacjom, pozostawiając (chyba jednak większość widzów) w konsternacji, a samego krytyka w stanie jakiejś prokrastynacji. Gdyż istota symbolu, z samej swojej natury, jest nieuchwytna. Jak pisał Jung: „Symbol jest wyrażeniem nieokreślonym, o wielu znaczeniach, wskazującym na coś, co nie daje się w pełni zdefiniować, a zatem nie jest w pełni znane”. Z tego powodu analiza sztuki symbolicznej staje się nie tylko ryzykowna, ale (być może) wręcz niemożliwa.

Po trzecie – oglądałem film Majewskiego w sali Copernicus Center, która być może piękna jest (swoim pięknem dość specyficznym), ale niezbyt dobrze nadaje się do projekcji takich obrazów, jak „Dolina Bogów”, w których niezmiernie ważna jest nie tylko wizualność, ale i dźwięk. A ten ostatni był niestety fatalny (reżyser zapewnił mnie, że na nośniku jakość dźwięku jest idealna) – i to nie tylko dla zawartej na ścieżce dźwiękowej muzyki, ale i dla obecnych w filmie dialogów, których niezrozumiałość jeszcze bardziej mogła spowodować niezrozumienie tego, co chciał nam przekazać film (posługujący się przecież – w oddziaływaniu na widza – nie tylko obrazem). Tak więc, oglądanie „Doliny Bogów”, było dla mnie czasami niczym chodzenie po pięknym szlaku z uwierającym mnie w bucie kamykiem.

Oczywiście były takie momenty, kiedy na ten kamień nie zwracałem uwagi, pochłonięty pięknem jakie roztaczały na ekranie filmowe kadry. Osobiście dotykały mnie obrazy, które znałem z własnych peregrynacji terenów, na których kręcono film, a gdzie swego czasu spędziłem kawał swojego życia, przemierzając wielokrotnie drogiAmerykańskiego Południowego Zachodu. Niesamowite scenerie – zwłaszcza krajobrazy Utah i Arizony – do dzisiaj są we mnie obecne, schwytane w siatce mózgowych neuronów. I to rezonowało z tym, co widziałem na ekranie, wprowadzając mnie w stan pewnego uniesienia.
No i oczywiście sami Indianie, których kultura i los zajmowały mnie i obchodziły właściwie od dzieciństwa.

Wspominam o tym wszystkim, gdyż chcę zwrócić uwagę na to, jak osobiste doświadczenia życiowe wpływają na naszą percepcję… tutaj: na odbiór filmu. Wydaje się to być oczywiste, a jednak często o tym zapominamy, ferując wyroki, wystawiając cenzurki i opisując nasze subiektywne wrażenia jakby były one objawieniem prawdy obiektywnej.
Ale to nie tylko krajobrazy, które Majewski i jego operatorzy mieli w Utah na wyciągniecie ręki – i podane im przez Naturę jak na dłoni Boga. Bo jeszcze ważniejsze dla filmu były te obrazy i wizje, pochodzące wprost z pejzaży wewnętrznych reżysera, który jest przecież także poetą i malarzem. I muszę przyznać, że niektóre z nich zrobiły na mnie wielkie wrażenie. Bo były niesamowite i przepiękne. Nic dziwnego, że wczoraj kładłem się do snu mając je pod powiekami – a i dzisiaj z filmem Majewskiego się budziłem. Podejrzewam więc, że moja podświadomość nadal miele „Dolinę Bogów” gdzieś w moim wnętrzu, i że coś z tego będzie się przedostawać do mojej świadomości – i to zapewne w najmniej oczekiwanych momentach.
Kto wie, może to jest właśnie najlepszy sposób przyjmowania sztuki Majewskiego?

* * *

       Film „Dolina Bogów” – w tej warstwie odbieranej i rozpatrywanej racjonalnie – opowiada w sumie bardzo prostą historię. Tak prostą, że może się to narazić na zarzut banału, stereotypu i trywialności.

Bo oto mamy archaiczną kulturę ludu pozostającego w organicznym i duchowym związku z Naturą (wyznającego i strzegącego wartości, które cywilizacja zachodnia dawno już zarzuciła i utraciła), skonfrontowanego z nowoczesną cywilizacją wyzysku, chciwości i eksploatacji, wyrafinowaną technicznie ale wydrążoną duchowo i pustą; cywilizacją pławiącą się w konsumpcji i pieniądzu, (który zastąpił wszystkich dotychczasowych bogów); cywilizacją będącą w stanie rozkładu i dekadencji, ociekającą absurdem i oddającą się dziwacznym ekscesom.

Bo oto mamy cierpiącą ofiarę korporacyjnego wypalenia; mężczyznę, którego na dodatek opuściła żona, chwytającego za (koniecznie wieczne) pióro, by stworzyć fikcję konkurencyjną wobec fikcji światów wirtualnych, w jakich zaczęli żyć współcześni mu ludzie – ale taką, która by do prawdy się zbliżała, a nie od niej oddalała.

Bo oto widzimy najbogatszego człowieka świata o nazwisku Wes Tauros (czy skojarzenie z Westeros, bajeczną krainą z „Gry o Tron” jest tu przypadkowe?), który jest w stanie zaspokoić wszystkie swoje ekstrawagancje, ale nie może za żadne skarby kupić spokoju i pozbyć się bólu po stracie swojej żony i dziecka. Góra pieniędzy (sam mieszka w zamku na szczycie niebotycznej skały) nie może dostarczyć mu Sensu ani nawet sensu. Niczym wellesowski Obywatel Kane (który wpatrywał się w „pączek róży”, mimo że otaczały go bogactwa architektury i sztuki) swojej pustki nie może wypełnić żadnym materialnym luksusem. Nic więc dziwnego, że tęskni za śmiercią. Niestety, w międzyczasie chce wykupić znajdujące się na terenach indiańskich złoża uranu, burząc tym spokój zamieszkujących Dolinę duchów, bogów i ludzi.

Bo oto mamy Naturę mszczącą się za gwałt zadawany jej przez człowieka. (Swoją drogą daję głowę, że 99.99% widzów nie będzie miało pojęcia, że kolosalny bobas rozgniatający pod swoimi stopami korporacyjne wieżowce, bierze się z indiańskiej mitologii, w której skały zamieniały się w ludzi i potwory. Yéʼiitsoh – czyli Wielki Gigant – był dzieckiem kobiety, która poszła się załatwić nad rzekę i czyszcząc się wsadziła do pochwy otoczaka, a Słońce widząc to, zapłodniło ja swoim promieniem. Współczesny widz, skonfrontowany z obrazem kamiennego Olbrzyma/Dzieciaka depczącego miejskie wieżowce, skojarzyć go może z japońską Godzillą, a w najlepszym przypadku – jeśli zna malarstwo – z Kolosem Goi.)
Nota bene Majewski do mitologii Indian Nahajo podchodzi moim zdaniem dość powierzchownie i wybiórczo – biorąc z niej to, co mu pasuje do jego wizjonerskiego konceptu. (Swoją drogą, prawdziwym wyzwaniem byłaby próba sfilmowania tych potwornie surrealistycznych historii zawartych w Diné Bahaneʼ [„Opowieść o ludziach”] czyli w micie kreacyjnym Navajów). Ponadto, twórca „Doliny Bogów” adaptuje do filmu swoją własną, „osobistą” symbolikę, znaną już tylko jemu samemu. To może jeszcze bardziej zwiększyć hermetyczność jego dzieła.

Tak więc, jeśli ktoś oglądając „Dolinę Bogów” zaczyna mieć mętlik w głowie i ni w ząb nie rozumie z tego, co widzi na ekranie – a np. zamiast symboliki sceny postrzega jej dziwaczność – to niekoniecznie dzieje się tak dlatego, że ten widz jest baranem, nieukiem czy tumanem. Tak po prostu działa ludzka psychika, której mechanizm polega na logicznej (próbie) interpretacji faktów, wyłapywaniu sensu, kojarzeniu nieznanego z tym, co jest już znane… Wreszcie: na spójnym oglądzie i śledzeniu danej narracji, która zazwyczaj jest przyczynowo-skutkowa (bo tylko wtedy może być zrozumiała).

Ja doskonale rozumiem Majewskiego, który bardziej ceni język wizualny, a narracja (w sensie arystotelskim) jest dla niego drugorzędna. Zgadzam się z nim jak najbardziej, kiedy mówi, że „wnętrze człowieka jest splotem wielu warstw i emocji, które są tylko częściowo uświadomione”. Podoba mi się to, że akceptuje on logikę paradoksalną, która dla niego jest logiką głębszą. Szanuję jego wybór, kiedy pisze: „mój stosunek do opisywania człowieka jest przeciwny do kinowego beahawioryzmu w czystej postaci”. Również odnoszę czasem wrażenie, iż rzeczywistość ma – jak uważa sam Majewski – „cudowny dar umykania opisowi”. Ale jak to wszystko funkcjonuje w twórczości Majewskiego? Tu można się spierać.
Szkopuł w tym, że tak naprawdę nie wiemy jak działa podświadomość. To co jest nam dane (i na co jesteśmy w pewnym sensie skazani) to nasza świadomość, z całą swoją niedoskonałością percepcji. Świadomość, rządząca się przecież swoimi prawami. I być może to właśnie one nie pozwalają nam dotrzeć do istoty rzeczy – do rzeczywistości, która pozostaje nam nieznana (co być może chroni nas przed obłędem).

Czy można się jakoś przebić poza tę barierę? Czy może niekiedy zamanifestować się przed nami to, co zazwyczaj jest ukryte? Czy możemy czasem uszczknąć rąbka tej kosmicznej Wielkiej Tajemnicy? Mimo wszystko sądzę, że tak (choć według mnie jest to czymś niezmiernie rzadkim). Czy tego rodzaju objawienia zdarzają się w filmach Majewskiego? Być może.

Lech Majewski nie kryje swojego egotyzmu, kiedy mówi: „szkoda mi czasu na coś, co nie dotyczy bezpośrednio moich przeżyć i rozmyślań”, czy też, dodając przy innej okazji: „dla mnie ratunkiem stała się wyobraźnia i ‘umitycznienie’ tego, co jest moim jednostkowym doświadczeniem”.
Tylko czy nie grozi to ufikcyjnianiem samego siebie (podobnie jak „umitycznienie” może grozić mitomanią) ale również rozdmuchiwaniem własnego EGO, które – jak wiemy – i tak u artystów jest już wielkie jak stąd do wieczności? I czy w konsekwencji nie prowadzi to do jeszcze większej hermetyzacji i odosobnienia? Może nawet do pychy twórcy, który patrzy na bezrozumny tłum z wyżyn swojego artystycznego księstwa? A mimo deklarowanej wiary w „głębię” człowieka, tak naprawdę nie zwraca na tego drugiego człowieka większej uwagi, bo najbardziej liczy się dla niego zapatrzenie we własne wnętrze?

To tylko uwagi ogólne – wszelkie podobieństwa z konkretnymi artystami przypadkowe.

* * *

       Lecz wróćmy do „Doliny Bogów”.

Z Lechem Majewski umówiliśmy się na brunch. Wielką przyjemnością było dla mnie spotkać się z reżyserem po 25 latach, kiedy zetknęliśmy się po raz pierwszy, i to również we Chicago przy okazji Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce, na którym pokazano wtedy jeden z jego pierwszych obrazów „Ewangelię według Harry’ego”. (Po rozmowie tej pozostał ślad w formie wywiadu, z którym zapoznać się można tutaj).

Na początku postanowiłem podzielić się z Majewskim swoimi wrażeniami z projekcji „Doliny Bogów”, i chciałem to zrobić w sposób szczery, więc od razu zaznaczyłem, że nie będzie to laurka, ryzykując tym, że popsuje to nieco nasze spotkanie. Ale Majewski rzeczywiście był ciekaw, co mu mam do powiedzenia, zwłaszcza, kiedy wspomniałem, iż ze swoimi znajomymi dość długo rozmawialiśmy wczoraj o jego filmie. Widząc moje wahanie („może jednak niepotrzebnie o tym wspominam?”), ośmielił mnie, mówiąc: „Nie. Bardzo potrzebnie! Tym bardziej, że masz na świeżo ten film, i to jest interesujące dla mnie. Zwłaszcza, że niewielu ludzi go do tej pory widziało.” „Ale też nie chciałbym Ci robić przykrości” – mówię, znowu się nieco ociągając, na co Majewski odpowiedział: „Ależ rób mi przykrość. Ja tym żyję.” (śmiech).
Zacząłem więc od pochwał, od tego, co mi się w „Dolinie Bogów” podobało (o tym wspomniałem już wcześniej, więc nie chcę się teraz powtarzać), ale nie omieszkałem też wspomnieć o pewnych zastrzeżeniach – zainspirowanych poniekąd wczorajszą rozmową ze znajomymi, którzy mieli jednak problem z odbiorem filmu, o jego zrozumieniu nie wspominając. Słuchając ich, starałem się w jaki sposób ten film obronić, choć sam miałem do niego stosunek dość ambiwalentny.

„Dolina Bogów” wydała mi się stylistycznie niespójna. Ja wiem, że chodziło o zderzenie się dwóch różnych światów (kontrast), ale zestawianie ze sobą naturalnych pejzaży i tych wygenerowanych komputerowo, stwarzało pewien dysonans estetyczny – tak jakby te obrazy pochodziły z różnych filmów. Podobnie było z grą aktorską. Sceny w których brali udział profesjonalni aktorzy (choćby tej miary, co John Malkovich, który jak zwykle wypadł tutaj wręcz charyzmatycznie), zdecydowanie pozostawały w kontraście ze scenami, gdzie występowali Indianie Navajo, spośród których większość stanowili aktorzy nieprofesjonalni. W związku z tym niektóre z tych scen wypadły nieprzekonująco, czasem nawet sztucznie, zwłaszcza że z samą ich scenografią też bywało różnie. Tym sposobem do filmu wkradała się pewna pretensjonalność.
To, że film powstawał tak długo (ponad 4 lata) też nie wpływało dobrze na jego spójność, bo przecież cholernie trudno jest zmontować tak różniący się materiał w jedną płynną całość. Tym bardziej, że niedostatki budżetowe zmuszały zapewne twórców filmu do pewnych kompromisów, też nie wpływających raczej pozytywnie na jego końcową jakość artystyczną.
Majewski słuchał tego cierpliwie, ale kiedy wspomniałem o fatalnym dźwięku w Sali kinowej Copernicus Center, to wybuchnął: „Przestań już mi o tym mówić, bo mnie tutaj zaraz szlag trafi!”

Na szczęście w tym momencie przynieśli nam zamówione dania i zmieniliśmy temat naszej rozmowy (Lech Majewski sporo opowiedział mi o Wenecji, w której mieszka, i z którą związany jest prawie od dziecka).

* * *

       Po brunchu przenieśliśmy się w bardziej ustronne miejsce, gdzie łatwiej było przeprowadzić wywiad. Rozmawialiśmy o kinie, kulturze, sztuce… mając za oknem chicagowskie downtown, widok na rzekę, mosty i wieżowce – na ulice pełne ludzi śpieszących gdzieś we wszystkich kierunkach.

Całość wywiadu postaram się publikować w innym miejscu, tutaj wspomnę jedynie o wątku dotyczącym „Doliny Bogów”. Zaczął się on od mojej uwagi, nawiązującej do pewnych zastrzeżeń wobec tego filmu, które starałem się już wyartykułować wcześniej: Wspomniałeś wczoraj na spotkaniu z publicznością o swojej mamie, która kiedyś zapytała się Ciebie: „Kiedy wreszcie zrobisz film dla ludzi?”. Podejrzewam, że było to powiedziane tak pół-żartem, pół-serio, ale jest w tej pretensji zawarty pewien zarzut, gdyż Twoje filmy rzeczywiście mogą być uznane za dzieła niezrozumiałe, nieczytelne, zawiłe, nieprzenikliwe… a będąc takimi nie są w stanie trafić do tzw. „szerszej” grupy widzów, wśród których znajudją się przecież ludzie wrażliwi, otwarci na sztukę, szukający w kinie czegoś więcej, niż tylko rozrywki? Czy Tobie nie przeszkadza to, że Twoje filmy są takie hermetyczne?

LECH MAJEWSKI: Hermetyczne? To zależy dla kogo. Ja się spotykam z tak rozbieżnymi opiniami… Dla jednych są hermetyczne, dla innych są wspaniałe. Jak byś zobaczył reakcje na moje filmy młodych ludzi z Ameryki Południowej… Ja tam jestem bez przerwy zapraszany, ze względu na oddźwięk, jakie te filmy u nich budzą. Niedawno byłem w Iranie, gdzie był taki zjazd młodych filmowców, na który przyjechała ogromna ilość ludzi z całego świata – i oni znają moją twórczość. Podobnie jest w Japonii, gdzie powstało kilka fan-clubów… Trudno powiedzieć… Ja mam ciągle wrażenie, że jak powiem jedno, to mogę też powiedzieć drugie. Bo z jednej strony, owszem, to nie są blockbustery, ale jakby rozłożyć to na czas trwania tych filmów, to podejrzewam, że niejeden bluckbuster by się powstydził…

– Gdyż – jak to się mówi – przetrwają próbę czasu?

– Nie wiem, może niektóre przetrwają? „Angleus” jest takim filmem, który ciągle gdzieś się pojawia; „Wojaczek” też jest takim filmem, który się pojawia i inspiruje. Między innymi inspirował „Idę”; miedzy innymi inspirował Gusa Van Santa w „Last Days”; inspirował takiego angielskiego reżysera, który zrobił film „Control” o liderze Joy Division – znany, nagradzany na wielu festiwalach… Tak więc ciągle coś ktoś odkrywa. Tarantino mi wyznał na Camerimage, że jego inspirują „Szklane usta”. Mało tego! Mój amerykański dystrybutor napisał mi, że jeżeli chodzi o DVD to najlepiej sprzedają się właśnie „Szklane usta”, które są całkowicie niemym filmem. I to lepiej się sprzedają, niż „Młyn i krzyż”, który też się bardzo dobrze rozchodzi. Naprawdę, tak już jest, że co nie powiem, to nagle przylatuje kometa z wiadomością, że jest odwrotnie. Mogę z jednej strony powiedzieć, że owszem, nie mam dużej dystrybucji, ale z drugiej strony, jakimś dziwnym trafem, cały czas coś się gdzieś pojawia.

– Czy starasz się zrozumieć tzw. „zwykłego” widza? (Takiego pewnie miała na myśli Twoja mama pytając, kiedy wreszcie zrobisz film „dla ludzi”). Czy w ogóle Cię nie obchodzi to, kiedy ktoś – z takiej pozycji – Twoje filmy krytykuje? Czy starasz się zrozumieć pewne zarzuty, racje krytyków? Sam przyznałeś, że każda interpretacja jest równouprawniona.

– Tak, interpretacja jest własnością danej osoby i można to publikować, interpretować… Taki jest wynik wypuszczania czegoś w świat. Taka jest party parcel of this business. Ale czy ja rozumiem pewne zarzuty? Trudno powiedzieć – jedne rozumiem, innych nie. Case by case. Istnieje też granica reagowania na zarzuty, bo robienie filmów – a zwłaszcza filmów takich jak ja robię – jest tak trudne, tak skomplikowane, tak niezwykłe, że ja powinienem dostać jakiegoś Nobla czy Oscara za to, że ja je w ogóle zrealizowałem. Dysponuję przy tym naprawdę małymi środkami, a jednak grają u mnie gwiazdy, jakoś te filmy wyglądają… To jest też pewnego rodzaju talent wyciskania soku z kamienia.

– Wiem, że dla Ciebie ten język wizualny, jest ważniejszy niż zwykła narracja. To również może się przyczyniać do tego, że Twoje filmy nie są tak powszechnie oglądane.

– Uważam, że język wizualny jest narracją…

– Również tak sądzę. Ale jeśli obrazy – które często mają symboliczne znaczenie – są trudne do zrozumienia, odczytania, to może sprawiać, że film staje się właśnie hermetyczny.

– …natomiast kino jest obsadzone przez filologów, którzy przedkładają mówione słowo nad czytanie wizualne.

– Wielką wagę przykładasz do roli symbolu w sztuce. Pewne symbole mogą być rozpoznawalne, chociaż – jak sam mówiłeś w swoich wykładach – współczesny odbiorca sztuki stał się ślepy na tę symbolikę, która była w miarę czytelna w pewnych epokach z przeszłości. Jeśli na domiar tego autor/artysta używa swojej „prywatnej” symboliki, to jeszcze bardziej może to zwiększyć nieczytelność tego, co tworzy. I nie będzie to wina odbiorcy.

– Ale ta symbolika akcydentalna, moja osobista… ona również działa na ludzi. I to ludzi obcych kulturowo. Oni ją odczytują jako swoją własną.

– Czyli spotkanie z samym sobą?

– I to jest celem moich filmów.

– Czego unika kultura masowa, która robi wszystko, aby ludzie o sobie zapomnieli.

– Tak, kultura masowa zbudowana jest na ucieczce od samego siebie. A ja odwrotnie – robię rzeczy polegające na spotkaniu człowieka z samym sobą. I to jest totalnie pod prąd. Ale – jak powiedział pewien mądry chiński filozof – kto idzie pod prąd, ten dojdzie do źródeł.

I w tym momencie spojrzeliśmy za okno, patrząc z góry na tłum ludzi przewalający się po obu stronach Chicago River, której brzegi porastały aluminiowo-szklane wieżowce downtown. Środkiem drogi pełnej samochodów jechał rowerzysta, który – nie trzymając kierownicy – coś tam tekstował wpatrzony w ekran swojego smartfona

Po chwili milczenia Majewski zwrócił się do mnie i powiedział: „Ja ci mogę zagwarantować, że obojętnie jak odbierasz ‚Dolinę Bogów’, to będzie to film, który będziesz pamiętał do końca życia.”

*  *  *

Wyraźni w tłumie bez wyrazu? Spotkanie z Lechem Majewskim w Chicago

.

Całość wywiadu z Lechem Majewskim przeczytać można TUTAJ.

.

Komentarzy 25 to “„DOLINA BOGÓW”, ALBO O WYCISKANIU SOKU Z KAMIENIA (kilka uwag o najnowszym filmie Lecha Majewskiego)”

  1. Maria Ladzinska Says:

    Piękny tekst, dziękuję

  2. Jacek Dygoń Says:

    Chętnie obejrzę. Golem rdzennie amerykański nie trafia się za często.
    Znasz filmy Alejandro Jodorovskiego?

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      “El Topo”, “The Holy Mountain”…

      W porównaniu z Jodorovskim Majewski jest… hm… taki trochę… uładzony i ugrzeczniony (choć podejrzewam, że to określenie raczej by mu się nie spodobało).

      Nie wiem czy to porównanie ma jakiś sens, ale Majewski to taki „breughel”, zaś Jodorovski… bardziej „bosch”. Majewski bierze filmowy kadr w karby malarskie, Jodorovski – jara się komiksem.

      Wyobraźnia Jodorowskiego jest jeszcze bardziej surrealna (ostra, perwersyjna, gore, sex i co tam jeszcze) – przypomina mi on czasem jakiś mix Dalego, Bunuela, Lyncha i Felliniego, ale taki… jeszcze bardziej na haju i sterydach. Z domieszką Monty’ego Pythona ;)

      Majewskiemu zależy chyba bardziej na symbolach – a to bierze się u niego z uwielbienia dla starych mistrzów. Oni go tak trochę trzymają w estetycznych ryzach.

      Długo by tak można snuć te paralele, ale Twoje skojarzenie jak najbardziej na miejscu. Thanx.

      PS. Film Majewskiego trzeba oglądać na dużym ekranie i z doskonałym nagłośnieniem. Inaczej to będzie ledwie… podsłuchiwanie i podglądanie.

  3. Aga Sarrafin Says:

    Film bardzo mnie poruszył i zgadzam się z Majewskim, który gwarantuje, że nie zapomni się o „Dolinie” do końca życia.

    Staszku, niezwykle mnie poruszyły w twojej refleksji odniesienia do mitów Navajo, za co Ci dziękuje.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      O, widzę Aga, że doczytałaś do miejsca, w którym wspominam o mitach Indian Navajo :) 

      A pisząc już poważniej – te mity naprawdę są niesamowite. Nie przypominam sobie, aby jakakolwiek mitologia była tak surrealistyczna – a jednocześnie związana niemal organicznie z ziemią (Naturą).
      A jeszcze bardziej ciekawe jest to, że oni na tej fantastyce (micie kreacyjnym) oparli nie tylko swój system etyczny, ale i kodeks prawny – cały sposób funkcjonowania ich społeczeństwa. To chyba wymagało jeszcze większej wyobraźni, a i odwagi.

  4. Krystyna Arthur Says:

    Navajo to kilka mniejszych, dawno podbitych plemion, a w tym języków/dialektów,
    Prywatnie byłam świadkiem tribal animosity, a Navajo women mają wstęp wzbroniony do Taos i innych 8 Northern terytorium w okresie celebracji, Świąt etc.
    Usłyszałam dlaczego: bo Nawaho są: ” as…..s”. Acoma Pueblo wciągali linowe drabiny na wieść o Nawaho w drodze.

    Pisze po polsku, nie tłumacząc. Ja tu mieszkam 😁

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      No tak, ale przecież każde plemię na świecie (a nawet naród) uważa swoich sąsiadów (przynajmniej w pewnych okresach „animosity”) za „ass…s”. Zdarzało się nam, Polakom tak mówić o Niemcach, Rosjanach, Francuzach, Szwedach… Oni, z kolei, to samo mówili o nas… A co Indianie mieli mówić o podbijających ich Hiszpanach, Anglikach, Francuzach, Belgach, Holendrach…? Niestety, każdy naród zachowuje się czasami jak „ass…s”.

      • Krystyna Arthur Says:

        Film obejrzę, jak będę mogła. Ale ten nacisk na autentyzm etnograficzny, ataki na Castanedę, że don
        Juan jest kompozycją wielu szamanów, medicine men/ curanderas etc. była to konkluzja, suma etnograficznych obserwacji i jego personal experience. Coś, co,może być wyrażone tylko symbolem.
        W każdej kulturze jest to symbol shared, but kultura masowa to Godzilla czy to niemowlę.

        Reasumując: romantyzacja wszystkiego co indiańskie, głównie wzbogaca handlarzy Indiańskimi wyrobami.
        No i turystów: Europejczyków, ,Japończyków, Rosjan itd. To nie jest akulturacja, to jest ciąg dalszy kolonizacji.
        Again, nie ma już, przynajmniej w US, etnograficznie dziewiczych plemion.
        Upadek norm kultur narodowych pozostawia głównie wewnętrzną etykę jako źródło moralnej
        wskazówki.

        Aha, co do filmów elitarnych, to nikt by nie pytał o to Antonioniego, Strinberga. czy nawet Polańskiego.
        I może dlatego nadal nazywamy,się po prostu Europejczykami.
        I agree with every scientist who thinks that we, as the human specie, are not there yet…evolutionary 😁

        • Stanisław Błaszczyna Says:

          Przyznam się, że trudno mi czasami odczytać tę mieszankę Angielskiego i Polskiego, do tego dochodzą literówki…
          Widzę luźny związek z moim tekstem.

          Nie sądzę, żeby „Dolina Bogów” była eksploatacją kultury Indian Navajo – zwłaszcza w sensie komercyjnym.

          A szarlatanów podających się za wizjonerów, jak również wizjonerów (i szarlatanów) podających się za szamanów nigdy nie brakowało.

        • Krystyna Arthur Says:

          Przepraszam za makaronizmy, nie umiem pisac na maszynie, i mysle szybciej niz wystukuje jednym palcem.
          Filmu nie widzialam. W sumie powinnam zamilknac…nie mniej ,poniewaz NAPRAWDE. z zawodu jestem etnografem, uwagi o Indianach sprowokowaly mnie do. dywagacji nie na temat.
          Winna jestem kilka wyjasnien.ale sie odczepie. Bo Castaneda nie ma nic ,pozornie, do czynienia z filmem.
          Naszla,mnie chec polemiki… tymczasem ja jak sleepy o,kolorach..
          p.s. Castaneda I psychodeliczne lata 60 te,stworzyli mit szamana ,medicine man…i New Age juz ich nie,zostawil tworzac nove koktajle kulturowe.

          A wiec glownie mowilam o generycznym Indianinie,nazwalam go Winnetau,w/ g ksiazek Karola Maya,ktory nigdy nie widzial Indianina,i nigdy nie byl w,Stanach.. .I tyle. Mowilam o mitycznym,szlachetnym wojowniku…pokutujacym w Europejskch wyobrazeniach. Wciaz szukamy Winnetau..

  5. Anna Dolecki Says:

    Film zdecydowanie poruszył moje szare komórki i zmusił do intensywnej interpretacji większości treści. Rzeczywiście często niespójne obrazy, zderzenie może zbyt wielu wątków robiło wiele zamieszania w mojej głowie. Starałam się to objąć i wyciągnąć sens, co w końcu doprowadziło do stwierdzenia, że film należy odbierać jak dzieło artysty.
    Nie zawsze nasz odbiór idealnie zgadza się z przekazem artysty ale zawsze prowadzi i do głębokiego myślenia.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Czasami – jeśli chodzi o odbiór sztuki – nie warto szukać sensu. (Nie wszystko da się zrozumieć). Wystarczy poddać się spływającym na nas obrazom – przeżyć to, doznać wrażeń, pozwolić myślom płynąć tam gdzie „chcą”. To jest właśnie to „spotkanie z sobą samym”, o którym mówił Majewski.
      Dzięki temu możemy się nawet czegoś nowego o sobie dowiedzieć. Dotrzeć gdzieś głębiej do naszego wnętrza.

  6. KTO IDZIE POD PRĄD TEN DOJDZIE DO ŹRÓDEŁ – rozmowa z LECHEM MAJEWSKIM | WIZJA LOKALNA Says:

    […] świadomym Tajemnicy, jaką jest świat i życie. Do Chicago przyjechał ze swoim najnowszym filmem „Dolina Bogów”, który pokazany został na ostatnim Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce. Spotkaliśmy się po 25 […]

  7. Tess Says:

    Maciej Sikorski napisał: „Byłem w kinie. Momentów (prawie) nie było, nie strzelali się i nie uprawiali wyuzdanego sexu a akcja zaś nie biegła wartko. Zobaczyłem dzisiaj kino takie, jakie chciałbym oglądać jak najczęściej. Film nie musi być tym do czego nas się przyzwyczaja – przebodźcowanym obrazem o dynamicznej akcji z obowiązkowymi strzelankami, przemocą i sexem. Film to również po prostu sztuka wizualna. Gdzie możemy czerpać wielką satysfakcję z sekwencji ożywających obrazów. Jest ich tu mnóstwo. Przepiękna przyroda – góry i pustynia pokazane w znakomitym świetle, mnóstwo kadrów budowanych niczym surrealistyczne obrazy. Gdyby Luis Bunuel i Salvadore Dali wstali dzisiaj z grobu i trafili do kina bili by brawo na stojąco. Jestem pewien. U Lecha Majewskiego surrealistycznie konstruowane kadry mają jednak coś więcej do zaoferowania niż u wielkich mistrzów tego gatunku. Nie są one komponowane wyłącznie po to by osiągnąć spektakularny efekt formy. Mają dać coś więcej. Służą temu by przez nie wyraźniej prowadzić wątki mistyczne i transcendentalne, by pokazywać wyraźniej pewne konkretne zjawiska. Mistrz zderza dwa światy – żyjących w ekstremalnym ubóstwie Indian Nawaho i ich mity oraz świat ludzi bajecznie bogatych i to czym oni żyją. Obie opowieści są pięknie splecione. Mnóstwo tu głębi i smutnej prawdy o świecie bez wartości, bez Ducha. W Dolinie Bogów wszystko płynie w idealnym tempie. Lech Majewski nie boi się długich kadrów, dłużyzn. Zostawia widza z obrazem dając mu szansę na głębokie przeżycie. To jest wielki film!!! Nie do zrobienia w Polsce. Absolutnie cudowne, że Majewski ma taki status w stolicy światowego kina, że może zatrudniać uznanych, światowej sławy aktorów. Bardzo to jest porządnie zagrane, ale to nie aktorzy są tu gwiazdami. Reżyser przyćmił ich swym nieprawdopodobnym wizjonerstwem, wizualnością najwyższej próby. To on jest tu największą gwiazdą. Wielkie brawa i podziękowania. To była niezwykła uczta! 10/10
    P.S.
    widzów łącznie siedmiu w tym żona ma kochana i ja… tego już nie rozwinę”

  8. Maciej Sikorski Says:

    Dziękuję za Pana tekst. Kluczowe dla mnie jest z niego jedno zdanie – „język wizualny to również narracja” Dokładnie tak też uważam. W swoich spektaklach i filmach też lubię prowadzić narrację również poprzez obraz. Co do komunikatywności i zrozumienia to dla dobrej sztuki nie jest dobrze jak wszystko jest takie do końca zakomunikowane i zrozumiałe. Jak dla mnie to właśnie również o to idzie, żeby jednak pozostawić przestrzeń dla widza. Zostawić go z próbą dociekania. Choćby scena z dzieckiem i pępowiną. Do tej pory o niej myślę, nie daje mi spokoju. Mam swoje wytłumaczenie, ale ono jest dla mnie. Nie wiem, czy Lech Majewski miał to samo na uwadze. Dla mnie film wybitny, zjawiskowy.

    • Stanisław Błaszczyna Says:

      Zgadzam się, jeśli film pobudza wyobraźnię, prowokuje do myślenia, nie daje spokoju, zmusza by dociekać… to też jest pewien rodzaj komunikacji. Ponadto, jak wiadomo, w sztuce nie wszystko musi się (z)rozumieć. To co wymieniłem przed chwilą jest chyba ważniejsze, niż „rozumienie” sztuki.

  9. Anna Sobocińska Says:

    Pyszna rozmowa, wspaniały obraz, niezwykłe doznania.
    Serdeczne podziękowania i pozdrowienia z HollyŁódź


Co o tym myślisz?