ZDĄŻYĆ NA CZAS (wspomnienie o Małgorzacie)

*

Pomyślałem dziś o Małgorzacie. Wróciłem do wpisu jaki jej poświęciłem trzy lata temu (to niewiarygodne jak ten czas szybko mija, ciągle ukazując nam rzeczywistość w coraz to innych konfiguracjach). I znów słowa tam zawarte nabrały dla mnie innego – szczególnego – znaczenia. Jak np. te: „Mam sobie za złe, że nie znalazłam dość siły, żeby porozmawiać z tymi, których znałam i ceniłam, którzy wysyłali sygnały – a których już nie ma. Odeszli i nie zdążyłam, wciąż myślałam, że mam jeszcze czas, że to nie jutro, nie pojutrze, przygotowywałam się i zbroiłam. Nie, nie chciałam odwodzić, wpływać na ich decyzje. Tylko porozmawiać. Jest już za późno.” To uderzające, że Małgorzata (Defendo), wypowiedziała tu dokładnie to samo, co – odległy, jakby się wydawało, o światopoglądowe antypody – ksiądz Jan Twardowski w swoim słynnym wersie: „Śpieszmy się kochać innych. Tak szybko odchodzą”.  Przypomniała mi się również jedna z naszych rozmów, jaką odbyliśmy pod jej tekstem „Nie chciałam, samo wyszło”.

*

Logos Amicus: Defendo, Twoje stwierdzenie „nie chciałam, samo wyszło” to są wg mnie słowa kluczowe dla całej tej sytuacji, którą tutaj opisujesz. Zresztą, nie tylko dla niej. Może dla całego naszego życia – dotycząc również egzystencji każdego człowieka?
Właśnie: czego chcemy a czego nie chcemy?
Czy kiedy nie chcemy, to chcemy?
Czy na pewno, kiedy chcemy, to naprawdę MY tego chcemy i czy rzeczywiście chcemy?
Ostatecznie, wychodząc poza te zawiłości, mogę skonstatować: znów dotykamy tutaj problemu wolnej woli i determinizmu.
Czy nie jest po prostu naszym złudzeniem to, że jesteśmy czymś osobnym, indywidualnym? Czy nasza alienacja nie jest owym złudzeniem konsekwentnie doprowadzonym do końca?
Archetypy są właśnie naszą próbą – niekiedy rozpaczliwą próbą – ponownego zjednoczenia się ze światem, także z innymi ludźmi. Są tęsknotą za powrotem do Oceanu – do Jedni Wszechświata (to czuli doskonale – a może też i rozumieli? – ludzie, mistycy Wschodu).
Dzięki archetypom łagodzimy naszą niepewność. Dzięki nim chcemy pokonać samotność (także w tym szerszym wymiarze egzystencjalnym) – wyciszyć lęk związany z zagubieniem w świecie.
Chcemy aby archetypy służyły naszemu poznaniu.
Ale czy są one naszą wiedzą?
I czy w ogóle mogą być naszą wiedzą?
Nie wiem…

Defendo: Logosie – też nie wiem. Archetypy mogą występować w formie symboli (albo personifikacji), a ich treść może być wyrażona tylko przy pomocy metafor.
Metafory uważam za jedno z narzędzi poznania.
Bywają jednak groźne. Potrafią generować nazizm, nienawiść rasową, wojnę.
Zadałeś wiele pytań. Nie znam odpowiedzi.
Tak jak nie wiem, co właściwie mi wyszło, w miejsce tego, co zamierzyłam. Ten chłopak usiłował kogoś zabić – przy pomocy noża. Nie mam pojęcia, co czuł, kiedy wyjmował pozornie zakrwawiony nóż z chleb-ciała, któremu przypisaliśmy wcześniej tak wiele znaczeń. Nie umiem opowiedzieć jego twarzy. Tej niesamowitej ciszy. Jakby wstrzymali oddechy.
Mam nadzieję, że wtedy każdy z nas coś zrozumiał, ale straciłam kontrolę nad tym, CO pojęli inni. Jeśli nie pojęli, to przynajmniej odczuli.
A chciałam tylko uwrażliwić ich na to, że tylko prawdziwa sztuka ma prawo dotykać najważniejszego, że jest sfera sacrum (ściśle chroniona, której nie wolno niszczyć) i sfera profanum, dostępna wszystkim, ale w której nie wolno nurzać rzeczy naprawdę istotnych.
Nie wiem, co trzymał w dłoni ten chłopak. Nie wiem, czy te sfery są rozłączne. Może zdarza się czas i miejsce, w których mieszają się bez uszczerbku dla tabu?
Od czego to zależy?

Logos Amicus: Defendo [wybacz] (…) ale, niestety, odnoszę nieodparte wrażenie, że te Twoje zakrwawione sztylety ocierają się o kicz.

Defendo: (…) Oczywiście, że to kicz – zamierzony i wykonany („biełyje rozy”, czarne tło, sztylet – a tak naprawdę kord oficera Marynarki Wojennej, sztyletem nie dysponuję, krew tak czerwona, że aż wiadomo, że nierzeczywista). Ten rodzaj kiczu, który chciałam zdezawuować i obrzydzić moim podopiecznym. Właśnie dlatego przygotowałam całą tę „spaloną” scenkę.
Nic TU się nie ociera o kicz – jest kiczem, jak inkrustowane sztucznymi brylantami tipsy panienki wracającej ostatnim podmiejskim autobusem z dyskoteki, jak sceniczny biustonosz Madonny, jak tekst pretensjonalnej piosenki. Kicz zamierzony i wykonany. Zdarzenie z chlebem straciło [jednak] część cech kiczu – i nadal nie wiem, czym się stało.

Logos Amicus: (…) Nie spodziewałem się, że tak łatwo mi przytakniesz.
A już szykowałem się na coś w rodzaju obrony kiczu…
Chciałem wspomnieć o operach, malarstwie Dalego, tajskich świątyniach, „Bohemian Rhapsody” zespołu Queen…
Czyli o kiczu, który czasami przemienia się w arcydzieło.

Defendo: Wiem, przecież się rozumiemy ;)
Jasne, że bardziej niż dosłownie.

* * *

Ktoś pod pożegnalnym wpisem o Małgorzacie napisał: „Wierzę Małgosiu i poprzez uczucia jakie mi towarzyszą teraz, próbuję po raz enty zrozumieć niepojętą tajemnicę życia i śmierci…
Quietus est – perpetus sopor!

Na co starałem się odpowiedzieć:  Jest niepojęta, a i tak próbujemy zrozumieć. Choć nigdy nie zrozumiemy – najwyżej poddamy się wierze lub jakiemuś przekonaniu. A może tu nie ma nic do zrozumienia, tylko do… pogodzenia się z tym lub… nie pogodzenia? Perpetus sopor. Czyli sen, z którego nie można się przebudzić? A może jednak – poza czasem – nie ma ani wiecznego snu ani przebudzenia?
A jest tylko trwanie lub nieistnienie?

Kto to wie?

* * *

Odpowiedzi: 7 to “ZDĄŻYĆ NA CZAS (wspomnienie o Małgorzacie)”

  1. sarna Says:

    Sfera sacrum i sfera profanum – „Nie wiem, czy te sfery są rozłączne. Może zdarza się czas i miejsce, w których mieszają się bez uszczerbku dla tabu?”
    macham i dobrego dnia

  2. Torlin Says:

    Miałem przyjemność znać Defendo z Internetu, bywała u mnie, komentowała. Cechą dla niej charakterystyczną było wysyłanie do mnie równolegle e-mailów z bardziej prywatną opinią na temat poruszanego zagadnienia. Mimo że nigdy Jej nie widziałem na oczy, wiadomość o Jej śmierci bardzo mnie poruszyła. Była w sferze mojej blogosfery cudownym punktem bym powiedział intelektualnym, żądającym więcej ode mnie niż sam chciałem dać. Toczyliśmy zażarte dyskusje e-mailowe, w których ja Jej tłumaczyłem, że materiał do niej osobno wysłany jest za trudny na blog, że nie będę miał w ogóle czytelników, bo się zrażą. Co pewien czas wspominam Ją w swoim blogu – Defendo, jesteś w mojej pamięci. Żal.

    • Logos Amicus Says:

      Poznałem Małgorzatę osobiście. Spotkaliśmy się kiedyś w Krakowie. Przegadaliśmy ze sobą wiele godzin. A taki bezpośredni, rzeczywisty kontakt jest czymś więcej, niż kontakt tylko wirtualny – zmienia jednak zupełnie perspektywę w jakiej widzimy daną osobę. Również ze sobą korespondowaliśmy. To wszystko miało wpływ na to, że bardzo poruszyła mnie jej śmierć.
      Wracam czasami do jej tekstów. Nie zawsze się zgadzaliśmy, ale zawsze ceniłem jej punkt widzenia, erudycję i elokwencję. To nie była tuzinkowa kobieta. Na pewno o niej nie zapomnę.

      • Torlin Says:

        Bywasz w Polsce? Może wreszcie spotkalibyśmy się w realu? Prawdopodobieństwo, że ja będę w Stanach jest równe zeru. Z dwóch powodów, że „nie posiadam języka”, i że jest tyle do zobaczenia bliżej mnie. Ale chciałbym spotkać z Tobą.

        • Logos Amicus Says:

          Miłe to, co piszesz Torlinie.
          Byłem w Polsce kilka tygodni temu, ale z pewnych względów nie udzielałem się towarzysko (spotkaliśmy się tylko w wąskim gronie starych przyjaciół). Cały czas, wspólnie z żoną, spędziliśmy właściwie z najbliższą rodziną. Oprócz tego zajrzałem do kilku miejsc w kraju, w których jeszcze nigdy nie byłem (np. nad polskie morze – wreszcie mogłem zobaczyć Gdańsk i Pomorze). Spędziliśmy też jakiś czas w Holandii (Amsterdam).

          Może kiedyś będziemy się mogli spotkać… Kto to wie?

  3. Onibe Says:

    nieznana mi postać, ale skoro warta wspomnienia po tak długim czasie… to znaczy, że odniosła sukces. Nie cała umarła. Pocieszające.


Co o tym myślisz?

